Politik

Slutet nära för Googles självstyrande bil?

Först, redan 2005, till trummor och kom Googles självstyrande eller förarlösa bil so utvecklades av Googles Sebastian Thrun, också känd för MOOC-universiteten.

Sen efter några år visade det sig att bilen inte klarade s.k. edge conditions, alltså man kunde inte garantera att bilens datorer skulla kunna klare extrema situationer i snöstorm, mörker, halka, tyfoner och extremt dåligt väder i största allmänhet.

Så Google backae och övergick till att framställe vad som närmast liknar en täckt golfkärra. Som är ett betydligt bättre första steg än en vanlig bil.

Nu, som Alistair Barr skriver i Wall Street Journal, så visar det sig att Google aldrig tänkte på hur myndigheterna i USA ska kunna godkänna ens en sån liten kärra för allmänt bruk. För att få ett godkännande så måste man kunna certifiera att bilen är säker, och det finns inga regler för hur man ska kunna göra det.:

Google’s Self-Driving Cars Hit Regulatory Traffic. A big holdup in California rules is deciding how regulators should verify a company’s claims its vehicles are safe

Google Inc.’s self-driving cars can maneuver adroitly in traffic, but they have had less success handling regulatory congestion.

Google was a key backer of a 2012 California law that required state officials to devise rules for so-called autonomous vehicles by Jan. 1. More than two months after that deadline, a draft has yet to appear, meaning the regulations are unlikely to take effect until the end of this year.

The delay highlights a growing awareness among backers of driverless cars: the technology is outpacing the law.

Tesla Motors Inc. Chief Executive Elon Musk made that point at a conference on Tuesday, when he said an autonomous car that is safer than one with a human driver is a “solved problem,” and will be available in a few years. But Mr. Musk said it would take several additional years for regulators to sign off on the vehicles. “There’s an argument for being quite cautious,” Mr. Musk said.

Så det blir fullstopp och ingen vet idag hur Googles bil kommer att bli godkänd för vägbruk. Är det här en fråga för de federala trafikmyndigheterna eller något som varje delstat kan bestämma om själv?

Det råder inget tvivel om att förarlösa bilar kommer att bli verklighet. Men kanske inte lika snabbt i USA som i EU. Orsaken är amerikanernas förkärlek för att försöka stoppa innovation och ny utveckling genom att lägga in stämningsansökningar som sen måste arbeta sig upp till högsta domstolen. Vilket kan ta många långa år.

One thought on “Slutet nära för Googles självstyrande bil?

  1. ~Charmkvarken~

    Ack, är det så illa? Om advokatindustrin torpederar Googles bil och Europa tar över, hur ska det då gå med Artificiell Intelligence som har en enorm ekonomisk (och kulturell) potential? En torped där också och Asien tar över AI?

Comments are closed.