Det finns en hel radda av nya chatt-appar som WeChat, som jag själv använder dagligen, WhatsApp, Instagram, SnapChat, Line, Kwik, osv i all oändlighet. Men hur ser deras affärsmodell ut och varför är dom så populära?
Benedict Evans på Riskföretaget Andreessen Horowitz skriver på sin blogg, och förklarar i poddradioprogrammet ovan, att orsaken till de här apparnas popularitet är att dom erbjuder mikroappar som gör det möjligt för en användare att skicka en kupong till taxiföretaget Lyft till en kompis. Som klickar på kupongen, som öppnar sig inne i appen utan att man behöver installera Lyfts app. Mikroappen har tillgång till din digitala plånbok i din mobil och den vet också var du befinner dig och därför kan du snabbt beställa en Lyft-taxi med din mobil. Allt utan att installera någonting, allt i den ursprungliga chatt-appen. : Messaging and mobile platforms
One of the fundamental things that smartphones changed about the internet is that the smartphone itself is a social platform:
Every app can access your address book, getting an instant social graph. The phone number in particular acts as a unique social identifier
They can access the photo library and camera directly (and location), making sharing easy
Push notifications mean you don’t need people to keep checking your site (or open emails).
Every app is just two taps away on the home screen, which makes switching services easier, and also drives a trend for focused, single-purpose apps over apps that do everything – it’s easier to find a feature as an icon on your home screen than as an option in a sub-menu of the Facebook app.
Lyssna på Benedict Evans, han är en mycket insiktsfull observatör av den mobila marknaden här i Silicon Valley och i resten av världen.