Politik

DiDi Dache, Taxi i Beijing och den kinesiska mobilmarknaden

dididache

Den kinesiska mobilmarknaden är oerhört spännande, mest för att den inte bara är en kopia av mobilmarknaden i väst, utan har en uppsjö av startupföretag som ofta är helt okända i USA och EU.

Ett av de många kinesiska mobilföretagen som det hör till allmänbildningen att man känner till är taxiföretaget DiDi Dache, som är en av Kinas konkurrenter till amerikanska Uber, som också finns i Kina men som inte alls har samma dominerande ställning som i USA.

DiDi Dache har fått riskkapital på över $800 miljoner och är därmed ett av världens stora mobilföretag.

Rick Carew skriver i Wall Street Journal: Chinese Taxi-Hailing App’s Valuation Soars to $8.75 Billion/ Startup draws interest from U.S. hedge funds

HONG KONG—U.S. hedge funds are jumping on board China’s dominant taxi-hailing app business, putting an $8.75 billion valuation on the Chinese startup.

Coatue Management LLC is leading a consortium of investors buying about $600 million of shares in the combined Didi Dache-Kuaidi Dache business, according to people familiar with the situation. Coatue is purchasing about $250 million of common shares of the combined company and Farallon Capital Management LLC is buying about $75 million, the people said.

Other institutional investors and insiders are taking the remainder of the shares, the people said, although the other investors couldn’t be identified.

The $600 million stake being sold is a portion of the common shares in the combined company currently owned by Kuaidi Dache’s management team, they said.

Min dotter använder DiDi Dache i Beijing och gillar företaget.
Det intressanta är att man betalar med mobilappen WeChat som alla i Kina använder. Man kan också betala med kontanter och man beställa en taxi några dagar i framtiden.

Jag har tagit upp det problem som många länder har med den ofta kvävande konkurrensen från amerikanska företag. Hur man måste säga emot och skapa något eget och inte enbart, som inom t.ex. filmen, bara bli konsumenter av amerikanska produkter.

Och det är något som Kina har lärt sig, även om orsaken till att de helt enkelt bannlyser amerikanska företag som Google och Facebook inte handlar om att dom är måna om att skapa en egen lokal marknad utan om politiska skäl.

Trots det, utan den attityden skulle Kina idag knappast ha en sån stor och innovativ IT-industri som man har idag.