Politik

Robotjournalisterna är här, men det är bara början på ett helt nytt sätt att kommunicera

Expressen Dagens Nyheter

Det är egentligen en smula underligt att just journalistyrket nu börjar robotiseras, eftersom det handlar om språkbruk och inte repetitivt arbete på ett löpande band. Men om vi tänker oss ett område som jordbävningar så inser vi snart att det handlar om en begränsad vokabulär som en dator kan utnyttja för att skriva artiklar med begränsat innehåll. Var när, hur kraftigt på Richterskalan, hur många dödade, sårade, hur stor skadegörelse.

Och samma sak gäller med det mesta av journalistiken, som t.ex. sportreportage, som Andreas Nordström skriver i DN: Robotarna tar över journalistiken

Inom kort kommer koncernen Mittmedia som omfattar 19 morgontidningar, däribland Falu Kuriren och Sundsvalls Tidning, att introducera autogenererad journalistik. Man kommer alltså att publicera artiklar som skapats av artificiellt intelligenta dataprogram.

– Vi har kommit så långt att vi utvecklar systemet rent praktiskt nu. Vi börjar med att automatisera texter om vädret för att lära oss metodiken, berättar Robin Govik, redaktionell affärsutvecklingschef på Mittmedia.

Texterna konstrueras utifrån data. Enligt Robin Govik är väderrapportering en bra startpunkt för satsningen eftersom de data som finns tillgänglig på området är statisk och lätthanterlig.

– Men vädret är simpelt. Det blir betydligt mer spännande när vi tar nästa steg och rör oss mot sport.

Och det viktigaste med robotiseringen av journalistiken är just att den är datadriven. Den skrivs utifrån data. Något som vi kunde se under de senaste två presidentvalen här i USA något som Nate Silver har beskrivit i sin bästsäljare The Signal and the Noise.

Dvs datadriven journalistik handlar inte bara om att beskriva vad som har inträffat utan också att göra avancerade analyser av vad som kan komma att hända. Med s.k. predictive analytics. Vilket är vad Nate Silver för att till 100% förutse valutgången i varenda en av USA:s 50 delstater i det senaste presidentvalet.

Men det här är bara början. För om datorer kan skriva artiklarna så bör vi också kunna konsumera dom med datorer. Det kommer ju att bli betydligt mer effektivt om vi kan ha våra egna robotar, inbakade i våra mobiler som laddar hem och analyserar de robot-skrivna artiklarna och sen meddela oss vad som har hänt, baserat på våra intressen.

Vad som också kommer att ske är att robotjournalisterna på t.ex. DN kommer att analysera vilka som läser tidningen och sen skräddarsyr rapporteringen efter våra intressen. Så om roboten inser att vi är Djurgårdensupporter så skriver man från en helt annan vinkel än om vi är AIK-supporter.

Chrystal Knows är en ny app som har den möjligheten, som Evan Salinger skriver om i Christian Science Monitor: Opinion: If predictive algorithms craft the best e-mails, we’re all in big trouble. The new Crystal app creates profiles ‘for every person with an online presence’ so its users can craft the ideal e-mail for every recipient. That’s not only troubling for privacy, but also threatens to strip individuality out of our digital dialogue.

What Crystal is offering is something like digital clairvoyance when it comes e-mail communications and marketing. Ostensibly, the automated interface makes it effortless to tweak your prose to conform with a recipient’s conception of an ideal note.

While that premise might excite e-mail marketers or job seekers, it should concern anyone who cares about privacy, especially if Crystal is a sign of what’s to come.

For one thing, the assumptions that Crystal makes about people aren’t exactly accurate as far I can tell during a few experiments with the app. But, more importantly, if something like Crystal can be perfected, and that may very well happen, such technology has the potential to provide nearly anyone with an intimate depiction of who we are and what we’re about – information many of us don’t want widely shared, and already worry about when assembled by data brokers.

Nu kommer robotiseringen av pressen att ta decennier, så det är ingenting som vi behöver oroa oss för i år eller ens nästa år. Men avalanchen har startat och framtidens mediemarknad kommer att se helt annorlunda ut än den gör idag.

På både gott och ont.

Pressklipp:
Ny Teknik