Politik

Facebook Instant Articles, kampen om pressen och den mobila webben intensifierar

< Facebook

Deepa Seetharaman skriver i Wall Street Journal:

Pressen som en institution som har spelat en så viktig roll över hela världen de senaste 150 åren om inte mer håller på att förändras med en hastighet som ständigt förvånar. Istället för att sitta vid frukostbordet och prassla och stänka äggula på papperstidningar är något som blir allt ovanligare. Idag läser vi tidningen i mobilen och där gäller det att vi omedelbart ska få upp artiklarna och inte behöva vänta i några sekunder på att artikeln ska laddas upp.

Och det är huvudorsaken till att Facebook nu försöker etablera sig som en kanal där an hoppas att de flesta tidningar snart kommer att tvingas att publicera sig.

En annan orsak är givetvis att Facebook kan garantera läsare som sen kan rekommendera artiklar till varandra och på det sättet få fler läsare åt tidningarna.

Något som är långt ifrån ofarligt för pressen.

Deepa Seetharaman skriver i Wall Street Journal: Facebook Pushes Speedier News Publishing. Media groups hope the initiative will help them gain a foothold in fast-growing mobile world

But many publishers are wary of Facebook’s growing power as a portal for news on smartphones, heightened by their lack of control over the algorithm that governs users’ newsfeeds. Facebook has a history of tweaking the algorithm in response to user complaints, which in turn took a toll on publishers’ online traffic and advertising dollars. The Wall Street Journal isn’t participating in Instant Articles.

Facebook said Instant Articles will be ranked in its newsfeed using the same criteria as other types of content—namely the number of users who “like,” comment or otherwise interact with the articles and how much time users spend reading them.

If users embrace the faster loading speeds, those articles are likely to find their way into more users’ newsfeeds, industry executives said.

Vindu Goel och Ravi Somaiya skriver i New York Times om Facebooks försök att etablera sig som presskanal:
Facebook Begins Testing Instant Articles From News Publishers

MENLO PARK, Calif. — Facebook’s long-rumored plan to directly host articles from news organizations will start on Wednesday, concluding months of delicate negotiations between the Internet giant and publishers that covet its huge audience but fear its growing power.

Nine media companies, including NBC News and The New York Times, have agreed to the deal, despite concerns that their participation could eventually undermine their own businesses.

The program will begin with a few articles but is expected to expand quickly. Users of iPhones will see glossy cover videos and photos tagged with map coordinates. Most important for impatient smartphone users, the company says, the so-called instant articles will load up to 10 times faster than they normally would since readers stay on Facebook rather than follow a link to another site.

Facebook has gone to unusual lengths to court the publishers participating in the project, some details of which were previously published by The New York Times and The Wall Street Journal.

Det är rätt intressant att om Facebook lyckas så kan Silicon Valley komma att bli den amerikanska pressens maktcentrum.

Något som visar hur snabbt världen håller på att förändras.

Pressklipp:
DI, SR

USABloggen på Twitter

Fler inlägg om Pressen

2 thoughts on “Facebook Instant Articles, kampen om pressen och den mobila webben intensifierar

Comments are closed.