Riskkapitalisterna här i Silicon Valley plöjer årligen miljardbelopp in i startupföretag med olika slags chatt-appar. Alltså mobila appar som kidsen använder för att kommunicera med varandra. Och inte bara tonåringar och ännu yngre. De här apparna med namn som WhatsApp, WeChat, Line, Kik, Instagram osv håller på att bli en allt viktigare del av den globaliserade värdlen. Ett sätt för miljarder, inte miljoner, människor över hela världen att kommunicera med varandra med chatt, video och mest av allt med bilder.
Men apparna utvecklas nu med rasande fart och siktar allt oftare in sig på att bli köp och mediasajter.
Det senaste exemplet är Evan Spiegel, Bobby Murphy, och Reggie Browns SnapChat som startades när trion studerade på Stanforduniversitetet här i Silicon Valley och är känt för sin affärsmodell som låter användarna skicka bilder som försvinner inom en till tio sekunder. Något som har gjort appen populär för s.x. sexting, alltså att skicka naken bilder.
Men som Ben Sisario skriver i dagens New York Times så expanderar SnapChat nu snabbt i ett försök att bli en mediesajt: Snapchat Video Collaboration Pushes Deeper Into Entertainment
While Snapchat is popular as a messaging platform for young people — hundreds of millions of “snaps,” or short videos and photographs, are sent on the app each day — it is increasingly being seen as a place where news and entertainment can attract those same young people.
In January, Snapchat introduced its Discover feature, offering bite-size content from major media partners like Warner Music, Vice and ESPN. Peter Hamby, a CNN correspondent, announced last month that he was joining Snapchat in a journalistic capacity, and even the television star Sofía Vergara recently said she would do a reality show on the platform.
All of that, analysts say, suggests that Snapchat has landed on a formula that it believes can help media companies capture the attention of fickle young viewers.
Intressant nog så är den svenska pressen eller i varje fall Expressen – som redan kör Sportexpressen på SnapChat – med på noterna när det gäller SnapChats potential.
Veckans Affärer skriver: Snapchat kan lösa amerikansk politiks svåraste gåta
pekulationerna kring Snapchats framtida politiska roll intensifierades nyligen efter att tjänsten anställt Peter Hamby, tidigare politisk reporter på CNN. Han ska leda den nya nyhetsdivisionen på Snapchat.
Snapchat är USA:s snabbast växande smartphone-app och allt fler företag, bland annat CNN, Vice och ESPN, har börjat använda sig av den för att nå läsare. Det unika med Snapchat är att bilder och meddelanden som skickas via tjänsten försvinner efter några sekunder.
Det här är en intressant utveckling som visar hur mediekanaler som SvT nu måste börja oroa sig över små och flinka aktörer som kan skapa sina egna mobil-baserade mediekanaler.
En mycket spännande utveckling.
Pressklipp:
Expressen, Expressen
Fler inlägg om Chatappar