För den som vill se tecken på hur samhället håller på att skakas om i grunden av den nya IT-teknologin härifrån Silicon Valley behöver bara titta på tidningarna och pressen. En institution som har funnits sen 1800-talet och som nu på några korta år håller på att förändras mer än någonsin tidigare. Mer än sen Gutenbergs tid kanske man kan säga.
Det är givetvis digitaliseringen av papperet som utför grunden till de förändringar som nu kommer i allt snabbare takt. Och digitaliseringen gör saker möjliga som hade framstått som omöjliga för bara några år sen.
Aftonbladets Ansvarige Utgivare Jan Helin skrapar på ytan i en artikel han just har skrivit i Aftonbladet:
- YouTube har använt journalistik länge, där finns i dag tusentals nyhetskanaler.
- Instagram, som ägs av Facebook, har vi en tid kunnat se nya globala små mediebolag som experimenterar med kort nyhetsformat. Now This News lägger dagligen upp en handfull nyhetsinslag som är upp till 15 sekunder långa och ofta tämligen genomarbetade.
- Ungdomsplattformen Snapchat, med loggan som ser ut som lilla spöket Laban, har lanserat extremt välpaketerade nyhetsformat från stora internationella mediebolag som CNN, Daily Mail och Vice i sin tjänst Discover.
- I onsdags kväll meddelade vårt svenska hopp bland globala internetjättar, Spotify, att de i den lysande musiktjänsten nu öppnar tjänst för tv. Aftonbladet TV är ombord, liksom BBC News, Vice, NBC, ESPN, ABC tillsammans med 50 aktörer från hela världen.
- Facebook lanserade för ett par veckor sedan formatet Instant article som betyder att mediebolag nu kan publicera sitt innehåll direkt på Facebook, inget krångel med länkar som tar lång tid att ladda.
Nya mediakanaler alltså, men det är bara en liten del av vad som nu är på väg.
Jag har skrivit rätt mycket om robotjournalistiken där automatiserade datorprogram från företaget Automated Insights skriver artiklar inom speciella gebit som liksom Google Translate snabbt börjar bli riktigt bra.
Men till nya kanaler och robotjournalistiken måste vi också lägga datajournalistiken, där tidningar som brittiska Guardian och amerikanska New York Times använder data istället för ord för att beskriva vad som händer runt om i världen.
Och som dataanalytikern Nate Silver visade under de två senaste presidentvalen här i USA så behöver vi inte längre “valexperter” när algoritmer och Big Data gör det möjligt att förutse utgången av presidentvalet i USA med en säkerhet som gränsar till 100%, och inte bara på nationell nivå utan i varenda delstat i USA!
Enorma förändringar på hur vi får våra nyheter och hur dom ser ut. Pressens problem är att dom måste sluta med alla klick-betes-artiklar och satsa på seriösa reportage. Som folket trots högre utbildningsnivåer inte verkar vara speciellt intresserade av.
Dom verkar vara betydligt mer intresserade av att läsa om
Tio saker som flygvärdinnorna hatar mest
eller
Knepet som ger dig gratissex med Hollywoodstjärnor, eller lägre skatt eller bättre hälsa.
.
I det ena hörnet står nya nyhetskanaler och en himla massa avancerad IT-teknologi och i det andra en massa flygvärdinnor med knep och sex.
Det är bara att välja.
Pressklipp:
Fler inlägg om och
Medier