Politik

Kulturkrock från himlen, kan vi förstå dagens USA utan att förstå amerikanernas kristna världsbild?

Olle Adolphson sjunger Det Gåtfulla Folket från 1964 med text av Beppe Wolgers och text av Olle Adolphsson.

det-gudlosa-folket-de-postkristna-svenskarna-och-religionen

Det var omöjligt att förstå Kina eller Sovjet fram till Murens fall för den som inte förstod den avart av kommunismen som härskade i de båda länderna. Vist, det fanns fortfarande spillror av den förkommunistiska kulturen kvar, konfucianismen i Kina med dess fokus på utbildning försvann inte helt oavsett vad Mao försökte göra. Och de traditionella ryska författarnas böcker lästes fortfarande i Maos och Brezjnevs Ryssland. Men den som inte förstod deras version av kommunismen kunde inte förstå de två samhällena.

I USA är det demokrati och frihet som sägs prägla den amerikanska folksjälen. Men det är inte helt sant, för det är fortfarande omöjligt att föreställa sig USA utan kristendomen. Så hur kan sekulära svenskar förstå det intensiv-kristna USA och vice versa?

Samtidigt som David Thurfjell skriver en bok om Sverige som ett av världens mest sekulära nationer, så förfasar sig amerikanska skribenter över att USA:s kristna enligt en undersökning har backat från nära 80% till 70% av befolkningen på något decennium. 70% är fortfarande en religiositet som man knappast hittar någonstans utanför Saudi Arabien och Iran.

David Thurfjell har skrivit boken ”Det gudlösa ­folket” som handlar om hur Sverige blev ett av världens mest sekulära ­länder. Samtidigt ­söker han svaren på varför vi svenskar tänker som vi gör och förklarar hur vår unika religionssituation egentligen uppkommit.

– Jag försöker alltid vrida och vända på det som synes givet. Som nu att Sverige beskrivs som ett i stort sett avkristnat land. Visst ­gapar kyrkbänkarna tomma och antalet konfirmander går stadigt ned. Andelen som känner till de kristna grundberättelserna krymper också år från år – men det är inte hela sanningen.
….
Endast en minoritet av svenskarna är i dag organiserat religiösa, det vill säga beskriver sig som kristna. De går regelbundet i kyrkan, säger att de tror att det finns en Gud och ber aftonbön. Men gruppen som är helt sekulariserad – som vare sig tror, praktiserar eller är medlemmar i en kyrka – är också liten. Denna grupp utgör cirka femton procent av befolkningen, kanske en förvånansvärd siffra för många.

Molly Worthen skriver i dagens New York Times och visar hur svårt amerikaner fortfarande har att förstå att man faktiskt kan leva utan att tro på andeväsen i naturen och utan den kristna liturgin. Wanted: A Theology of Atheism

It’s no secret that nonbelievers still grapple with social stigma. Last year, more than half of Americans told pollsters that they would be less likely to support a presidential candidate if they learned he was an atheist. The nonbelievers I met were eager to challenge the stereotype of atheists as ill-tempered nihilists whose only sacred tradition is picketing the City Hall Christmas tree.

How will these nonbelievers do that? By focusing on a “100 percent celebration of life” and being “radically inclusive,” according to Sunday Assembly’s non-creedal creed. They’d rather befriend a Christian than argue about faith and reason. “When it comes to daily life, ideas are not the thing that matters; human connection matters,” said Nichelle Reed, who helped found Chapel Hill’s Sunday Assembly.

Most Christians, especially evangelical Protestants, would find the outlines of Sunday Assembly familiar: hymns and a worship band; a sermon; afterward, coffee hour. (The organization attracts a mix of recovering believers and people who have never been religious.) The meeting last month even featured a ritual that echoed the ancient Christian practice of the Passing of the Peace, the moment when congregants reconcile with one another, often by shaking hands. Instead, the Assembly leader asked us to turn to our neighbors for a quick thumb-wrestling match.

Chris Mooney skriver i Washington Post om hur de kristna i USA har åsikter som löper stick i stäv med den moderna vetenskapen: New study reaffirms the link between conservative religious faith and climate change doubt

Last week, I blogged about a striking figure created by evolutionary biologist Josh Rosenau of the National Center for Science Education, plotting U.S. based faiths and denominations based on 1) their members’ views about the reality of human evolution and 2) those members’ support for tough environmental laws.

The figure (below) has created much discussion, both because of what it seems to suggest about the unending debate over the relationship between science and religion, but also because of how it appears to confirm that more conservative leaning denominations harbor a form of science resistance that extends well beyond evolution rejection and into the climate change arena.

Because let’s face it — we already knew that conservative religiosity in the United States was closely tied to denying evolution. What wasn’t so obvious was why views of global warming, or the environment, would seem to so closely track views on where we humans (and the rest of all life on Earth) come from. Yet it seems they do.

Alla människor har rätt att använda vilka snuttefiltar de vill för att ta sig genom livet. Men man får samtidigt inte underskatta hur svårt det är att förstå människor som har en helt annan snuttefilt än en själv.

Den intensiva amerikanska kristligheten präglar hela samhället och den som vill förstå dagens USA kan knappast hoppas göra det utan att ta hänsyn till den ofta bokstavstrogna kristendomen. Som alltså genomsyrar inte bara det amerikanska samhället utan också politiken i Washington, som vägrar att ta den globala uppvärmningen på allvar.

Och det är på plats att påpeka att kristna amerikaner inte bara går i kyrkan några timmar på söndagen. Dom jobbar också ofta extra inom sina samfund flera kvällar i veckan. För dom är kristendomen något helt annat än för de litet lagom kristna svenskar som fortfarande går i den svenska statskyrkan. I alla de som jag har träffat.

Så det här är en kulturkrock som vi inte bör bortse från när vi försöker förstå dagens USA.

Som ett litet sätt exempel kan jag berätta vad som hände när min fru skjutsade Nille, min äldste son till skolan tillsammans med tre granntjejer. De gick alla i första klass och min fru frågade tjejerna “så vad ska ni göra på helgen?” Då ska vi till kyrkan och be till gud” svarade dom upprymt. Varvid Nille som stat i mitten i baksätet förvånat utbrast “va, ja men det finns ju ingen gud!”. Han förstod inte vad dom sade, kulturkrocken var total. Varvid tjejerna började skrika och slå honom “han skymfar gud”, eller liknande ord, och Nille bara satt där. Frun skrev själv på ett ungefär, “hörrni ungjävlar, sluta slå Nille” och till sin son “slå tillbaks för fan”. Varvid han svarade “ja men du har ju sagt att jag inte får slå tjejer”. Det svaret han fick är klassisk “Du får slå kristna tjejer som slår dig, inga andra”.

Tala om kulturkrock.

Pressklipp:

USABloggen på Twitter

Fler inlägg om Kristna

One thought on “Kulturkrock från himlen, kan vi förstå dagens USA utan att förstå amerikanernas kristna världsbild?

  1. San

    Nåja, Tyskland 60% och Italien 85%. USA låg ~5-10% över EU-snittet. Det intressanta är väl egentligen hur många som går i kyrkan snarare än kallar sig religiösa.

    USA runt 20%
    Polen 40%
    Tyskland 15%
    Italien 30%

    I den mån det finns någon kulturkrock så är det nog mellan Sverige och resten av världen.

    Regionala skillnader i USA hade också varit intressant.

Comments are closed.