Politik

Silicon Valley: innovation, riskkapital och avancerad skatteplanering

Per Uber la situazione si complica e non poco

Silicon Valley har alltid handlat om pengar lika mycket som om innovation, det vore konstigt annars. Stanforduniversitetet har bidragit med forskare och studenter, riskkapitalet med investeringskapital och dalen i övrigt med hundratusentals villiga programmerare.

Och högbetalda revisorer med sagolika villor i Palo Alto eller Woodside har bidragit med avancerad skatteplanering. Google har varit fräckast med hur man har utnyttjat varenda kryphål för att t.ex. använda skattebetald flygbränsle för sina privatjettar på Moffett Field och gratisparkerat sina privatbussar på kommunala busshållplatser.Och betalat svältlöner till säkerhetsvakter och annan personal som saknar IT-kunskaper.

Men med den nya andelsekonomin som Ubers nya satsning Uber Pop som nu lanserats i både Sverige och Frankrike och som använder oregistrerade frilanschaufförer för att erbjuda fördelaktiga taxipriser, så går man ett steg längre. Vadå betala skatt, varför ska vi betala skatt? Vi har bara en hemsida och inga anställda överhuvudtaget. Det är bara människor som erbjuder sina vänner att köra dom nånstans, varför ska dom eller vi betala skatt?

Och här har vi Silicon Valleys senaste satsning som går under namnet sharing economy och som med “disruption” i fallet Uber ska driva ut traditionella taxichaufförer och ersätta dom med lågbetalda frilansare.

Det finns många variationer av Uber, men de går alla ut på att slå ut existerande jobb och ersätta dom med låglönejobb som inte bara saknar sjukförsäkring utan också en lön som människor kan leva på.

Nu har delstatsregeringen i Kalifornien ingripit och konstaterat att Ubers frilansare faktiskt är anställda och måste få samma villkor som andra anställda i delstaten.

California Says Uber Driver Is Employee, Not a Contractor

Och Google har börjat moderera sitt uppträdande bl.a. genom att förvandla sina säkerhetsvakter till anställda. Och återbetala de pengar man var skyldig USA:s skattebetalare för flygbensinen.

Men avancerad skatteplanering fortsätter oförblommerat, liksom Ubers och andra startupföretags försök att ersätta fast anställda med skattefria lågavlönade frilansare.

Det här är en ny och mycket otäck trend som kan komma att ytterligare urholka den amerikanska och svenska medelklassen, om inget görs för att stoppa den.

En tragisk utveckling från idealistisk drömfabrik till nyliberala skattesmitare.

En trend som dock nu ifrågasätts allt mer, inte bara i EU utan också hör i USA.

Pressklipp:

USABloggen på Twitter

Fler inlägg om Sharing Economy