Att företagsvärlden i USA skulle spela en roll för social nydaning är kanske inte omedelbart självklart för de flesta människor. Men som Newsweek skriver i en omslagsartikel i veckans nummer så är det faktiskt så.
Det beror på ett antal intressanta faktorer. Den första är att företagen idag ser HBT-människor som ett plus eftersom dessa individer ofta har unika insikter som hjälper företagen innovera. Och givetvis också att det ser bra ut för företagens PR.
Men en annan faktor är att i dagens USA där ingenting längre kan uträttas i Washington så tvingas företagen att gå i bräschen för modernisering och förnyelse i full kunskap om att de själva annars skulle halka på efterkälken mot utländska konkurrenter.
Emily Cade skriver i Newsweek: How Corporate America Propelled Same-Sex Marriage
Contrast that with what happened this past spring, when Manning and her colleagues at Morgan Lewis, a law firm with a long list of corporate clients, set out to write a similar brief in Obergefell v. Hodges, the case the Supreme Court decided on June 26, which effectively legalized same-sex marriage nationwide. The day the court agreed to take that case, Manning says, she had business leaders calling her up and asking, “Are you guys going to do this? We want to be involved.” She says 379 companies signed that brief, including behemoths of retail (Wal-Mart), finance (JPMorgan Chase) and sports (the New England Patriots).
That’s a sign of how quickly public sentiment has shifted on gay marriage, but it’s also an indicator of how strongly many U.S. corporations feel compelled to weigh in on social issues, whether it is gay rights, the gender gap in pay or the fight over the Confederate flag. At a time when America’s political class is catering to ever-narrower slices of the electorate, Fortune 500 corporations are trying to appeal to (or at least avoid offending) the widest possible swath of Americans. “Inclusiveness” may not be good politics in this day of polarization and micro-targeting, but it seems to be good business. And that is making the business community the sort of “big tent” political force that neither major political party can claim to be.
Det här är en viktig och växande trend som kan komma att tvinga politikerna i Washington att börja lösa USA:s många samhällsfrågor.
Det skulle onekligen vara intressant att veta om man ser samma trend inom den svenska företagsvärlden?
Pressklipp:
Fler inlägg om Kalifornien