Politik

The Young Kieslowski, vad som behövs för att göra film i USA

the young

Startupföretagen här i Silicon Valley är väldigt lik de självstående filmskaparna. Dvs de filmskapare som står utanför Hollywood, som måste kämpa för sin budget, som inte har filmstjärnor och som har en minimal chans att komma komma in på USA:s stora biografkedjor.

Även när man har hitta skådespelare och en kinematograf så är det inte bara att börja filma. Man måste ofta betala för att få filma på kända platser, och det finns tusen och en detaljer som en filmskapare måste lära sig.

Så hur ser det ut för USA:s fristående filmskapare?

Kerem Sanga skriver på IndieWire: The Secret to Indie Film Success? Stay Ambitious

A couple other things for indie-film success: one, you should have some money. For me, that was $50,000 I’d saved up over about six years of working as a tutor. Not enough to make the film, but enough to attract more investors. Just don’t tell anybody that the first $50,000 you’ve raised is in fact your own life savings, it’s kind of tacky. Play it cool — unless you think telling someone will entice them to invest. In that case, say you’ve put in $100,000.

Two, you must have a core team of people. They should be willing to work — for free, for months (maybe years) before you actually begin filming. On “Kieslowski,” this core included the producers, the first AD and cinematographer Ricardo Diaz (he asked me to state his full name). Just a note, Rick’s rates have gone up considerably, so you’ll need to find a different cinematographer. Or raise more money.

Finally, for the sake of your mental health, I suggest equating “success” with “completion.”

Och när man sen förhoppningsvis har filmar och klippt färdigt filmen så kommer kruxet. Hur ska man bli känd, hur ska folk få reda på ens film?

Det är där som filmfestivalerna i USA och EU spelar en så viktig roll.
Mance Media Acquires Global Rights to L.A. Film Fest Winner, ‘The Young Kieslowski’

Och eftersom The Young Kieslowski faktiskt vann pris för “Best Narrative Feature” på Los Angeles Film Fest så har distritutionsföretaget Mance Media köpt upp rättigheterna till filmen.

Det här är en process som i mångt och mycket påminner om startupprocessen i Silicon Valley.

Hoppas kunna skriva mer om filmskapande i USA, ett mycket intressant ämne.

Och givetvis går det också för svenska filmskapare att göra film i USA. Men då måste man först ansöka om ett Medie-visum.

Pressklipp:

USABloggen på Twitter

Fler inlägg om Film,Hollywood