Politik

Flexport Inc, Inte din pappas fraktföretag: Silicon Valley globaliserar speditörerna

Dom flesta vet att containrarna revolutionerade fraktindustrin genom att standardisera hur man fraktade gods, oavsett vilken slags frakt det är det handlar om. Det finns vissa undantag som olja och gas, men dom är inte många.

Men det behövs mycket mer än containrar för att den globala fraktindustrin ska fungera. Det behövs speditörer, och en speditör är en person som förbluffande nog fortfarande använder telefon, telefax och e-post för att se till att de paket som ligger inne i containrarna når sina mål.

Erica E. Phillips skriver i Wall Street Journal om hur entreprenörer i Silicon Valley nu satsar pengar på företag som Flexport som ersätter telefon, telefax och e-post med tidsenliga molnbaserade datorsystem: Freight Startups Attract Silicon Valley’s Attention Investors are funding dozens of startups with plans to take the low-tech business of arranging cargo shipments online

Silicon Valley investors are piling into companies that want to drag the $160-billion-a-year business of arranging cargo shipments into the Internet age.

Companies that coordinate shipping for retailers and manufacturers, known as freight forwarders, do everything from finding the right combination of trains, planes and trucks for a speedy delivery to pushing shipments through customs.

Forwarders’ work touches much of global trade, but many customers complain that the industry relies on outdated technology: Orders are often placed via phone call, or even fax, and tracked using emailed spreadsheets.

Dozens of companies are pitching themselves as freight forwarding’s Expedia Inc. or Priceline Group Inc., betting that slick online platforms and automated price quotes will convince shippers to break ties with established forwarders. Many freight veterans and analysts are skeptical of these efforts, saying forwarding is too complex and too dependent on longstanding relationships for new online entrants to compete.

Ett exempel på hur effektiviseringen fortsätter sin marsch mot nya höjder. Och driver på den ostoppbara globaliseringen.

Pressklipp:

USABloggen på Twitter

Fler inlägg om Kalifornien

2 thoughts on “Flexport Inc, Inte din pappas fraktföretag: Silicon Valley globaliserar speditörerna

  1. Johnny

    DHL verkar ha ett väl datoriserat fraktsystem. Man kan följa sin transport från leverantör till leveransadress via Internet, de ringer 1-2 timmar innan leverans för att försäkra sig om mottagares närvaro och man får sitt paket och får kvittera leveransen genom att skriva sin namnteckning i en app på en smartphone. Klart. Tull och moms faktura kommer dock via posten ett par dagar senare. Så såg det ut för mig i augusti 2015. DHL måste ha ett enormt flöde av försändelser.

    1. Lennart

      Johnny, jo precis. Jag använde mig av FedEx för att få hit ett paket från Sverige och jag kunde följa paketet timme för timme. Men det är de stora leverantörerna. För alla andra är det fortfarande, tydligen, väldigt primitiva kommunikationsmetoder som gäller. Något jag inte kände till innan jag läste artikeln.

Comments are closed.