Politik

Efter dubbelmordet på IKEA, använder Peter Wolodarski pressetiken som slagträ mot dagens mobilutrustade sociala medborgare?

Chuck on the scene - Citizen journalism

Dubbelmordet på Ikea i Erikslunds shoppingcenter, strax väster om centrala Västerås har fått diskussionerna om vad som bör och inte bör skrivas i pressen att svalla. en tragedi jag redan skrivit om:
Ikeamorden uppmärksammas i USA: när svenskarna förlorade sin oskuld
om sin asylpolitik

Senast ut är DN:s Peter Wolodarski i DN som skriver om pressetik i en artikel som inte ägnar ett ord om den nya tekniska och sociala verklighet vi befinner oss i.

För den tid när vi hade journalister som skrev våra och resten av befolkningen var passiva “läsare” har för länge sedan gått till historien.

Det finns knappast någonting som kan gå snett, eller rätt, i dagens Sverige som inte bevittnas av medborgare med mobiler och Twitterkonton. Som tidningarna själva vänder sig till så snart något har hänt: “är du på plats, kontakta oss!”.

Och att nyheterna idag blixtsnabbt sprids från man till man är tidningarnas största utmaning. För det är med vårt sociala nätverk som vi sen diskuterar vad som har inträffat. Vi kan säkert kolla om pressen har något att bidra med, men r vi engagerade så inte är det på tidningarnas diskussionssidor. Som vad jag vet inte ens finns längre. Pressen har förlorat den centrala plats den hade. Och att då börja tala om pressetik är aningen missvisande.

Peter Wolodarski: Lyssna på polisen som varnar för lynchstämning

Jag har i veckan ägnat betydande tid åt att å DN:s vägnar svara på frågor från Allmänhetens pressombudsman om ett par av våra publiceringar, som inte är kopplade till Ikea-fallet. Det ingår i jobbet som ansvarig utgivare och kan, om tidningen gjort fel, leda till böter och att vi tvingas publicera utlåtanden från Pressens opinionsnämnd.

Ingen användare på Flashback riskerar en sådan pressetisk åtgärd. Frågan är om alla de som spekulerar friskt i sociala medier eller uttrycker sig nedsättande om andra människor ens känner till att lagregler om förtal och hets mot folkgrupp även omfattar internet.

En pressetisk regel, som har ett halvt sekel på nacken, lyder: “Framhäv inte berörda personers etniska ursprung, kön, nationalitet, yrke, politisk tillhörighet, religiös åskådning eller sexuell läggning om det saknar betydelse i sammanhanget och är missaktande.”

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så har den svenska pressetiken alltid varit en rätt dubiös princip, som visserligen har anonymiserat svenska medborgare, speciellt de som har befunnit sig i de högre samhällslagren, men som samtidigt utan att blinka har hängt ut utländska medborgare. Det har varit skillnad på folk och folk.

Men att befolkningen idag diskuterar händelser som Ikeamorden och att man inte gör det på tidningarnas insändarsidor, är ett naturligt resultat av det mobila socialfokuserade samhälle vi lever i.

Innan telefonerna på DN:s eller Aftonbladet:s nyhetsredaktioner ens har hunnit ringa, så så har en hel drös med privatpersoner hunnit ta bilder som man sen lägger upp på Twitter eller Facebook med åtföljande text.

Vi läser inte längre bara tidningar, vi läser medier från världens alla hörn och det vi läser delar vi på våra sociala nätverk.

Sajter som Flashback, som alltid nämns som en “hatsajt” blomstrar därför att dom tillhandahåller något som pressen inte tillhandahåller. Diskussionsforum med trådar där de som vill kan diskutera vad de vill, hur länge de vill.

Och det finns inte längre någon som helst chans för pressen att lägga locket på viss information för de sociala nätverken vinner alltid.

Sen är det inte heller säkert att den svenska anonymiserade pressetiken alltid har en klar plats i dagens data-centrerade värld. Bör en barnfamilj t.ex. ha rätt att veta att det kanske bor en dömd pedofil i samma kvarter? Eller bör kvinnor i dagens Umeå ha rätt att veta att den nyss släppte Hagamannen kanske bor inom lätt gångavstånd?

Vi lever i ett helt nytt samhälle där pressens plats kommer att fortsätta att förändras. På gott och ont. Jag är inte emot pressetik, jag tror bara inte att den längre är speciellt relevant så som den en gång såg ut.

Åsikter.

Pressklipp:

USABloggen på Twitter

Fler inlägg om Sverige

One thought on “Efter dubbelmordet på IKEA, använder Peter Wolodarski pressetiken som slagträ mot dagens mobilutrustade sociala medborgare?

  1. Johnny

    Etablerade media har förlorat kontrollen över möjligheten att tolka och förmedla verkligheten till medborgarna. Kommentarsfälten slutade snabbt då de blev totalsågade där. Nu har de inget förtroende kvar längre. När svenskar mördas av asylsökande så är det asylsökande som skall skyddas. Det mångkulturella korthuset faller ihop framför våra ögon och media kan inte längre dölja dess misslyckande.

Comments are closed.