Politik

New York visar vägen, ropen skalla, datavetenskap för alla (skolbarn)

Top Programming Languages

En av de mest tragiska händelserna i den svenska skolans historia skedde 1996, över tre decennier sen Apple och IBMs persondator förde in datorn i miljoner människors hem.

Några helt okunniga förmågor kom på att man skulle införa ett datakörkort som skulle lära alla människor, inte bara skolbarn, hur man använder datorer. Och eftersom man ansåg att en dator är ett verktyg för sekreterare så fick man lära sig hur man använde Microsoft Office för att utföra enklare sekreterarsysslor.

Och på det sättet gick två generationer förlorade. Unga människor som hade kunnat lära sig programmera och få välbetalda jobb.

Ingen hade brytt sig om att läsa Seymour Paperts Mindstorms: Children, Computers, and Powerful Ideas. En Piaget-inspirerad bok som visade hur viktig datorprogrammering är för barns intelluella utveckling.

Men nu, som Kate Taylor och Claire Cain Miller skriver i New York Times, så kräver New Yorks progressive borgmästare Bill de Blasio att alla New Yorks skolbarn ska lära sig datavetenskap och dataprogrammering: De Blasio to Announce 10-Year Deadline to Offer Computer Science to All Students

To ensure that every child can learn the skills required to work in New York City’s fast-growing technology sector, Mayor Bill de Blasio will announce on Wednesday that within 10 years all of the city’s public schools will be required to offer computer science to all students.

Meeting that goal will present major challenges, mostly in training enough teachers. There is no state teacher certification in computer science, and no pipeline of computer science teachers coming out of college. Fewer than 10 percent of city schools currently offer any form of computer science education, and only 1 percent of students receive it, according to estimates by the city’s Department of Education.

Computer science will not become a graduation requirement, and middle and high schools may choose to offer it only as an elective.

But the goal is for all students, even those in elementary school and those in the poorest neighborhoods, to have some exposure to computer science, whether building robots or learning to use basic programming languages like Scratch, which was devised by the Massachusetts Institute of Technology to teach young children the rudiments of coding.

Det är hög tid, USA skriar efter programmerare och dataingenjörer och om inte USA:s skolor satsar på dataprogrammering så kommer utländska programmerare att ta jobben. Som dom redan har gjort i flera decennier.

Samma sak i Sverige, ni är varnade.

Pressklipp:

USABloggen på Twitter

Fler inlägg om datavetenskap, New York

16 thoughts on “New York visar vägen, ropen skalla, datavetenskap för alla (skolbarn)

  1. ~Charmkvarken~

    Förtydligande. De kommentarer i mitt inlägg som börjar med “Allt”, “Pedagogiskt” och “Kvack” är givetvis mina egna och inte från IVA Aktuellt.

    Rätt ska vara rätt.

  2. ~Charmkvarken~

    Några ord föll bort:
    I Storbritannien och Finland är det obligatoriskt FÖR ALLA ELEVER att lära sig programmering redan från unga år.

    1. Lennart

      ~Charmkvarken~, och vet vi om det är någonting man verkligen har infört? Det vore onekligen intressant att veta litet grann om resultatet-

  3. ~Charmkvarken~

    Sammandrag från IVA Aktuellt 4/2015, som kom i dag:
    I Storbritannien och Finland är det obligatoriskt att lära sig programmering redan från unga år.

    I den nya läroplanen för Finland som spikades i vintras, som gäller från och med hösten 2016, har programmering fått en plats. Men inte som ett eget ämne, utan som en del i befintliga ämnen: matematik och slöjd.
    Allt är som det ska vara.

    Ett undervisningsråd på Skolverket i Sverige:
    – Vi har ett regeringsuppdrag att främja IT-användning i skolan. Men fokus har under lång tid legat på hur man använder tekniken som ett pedagogiskt verktyg snarare än att lära sig om tekniken.
    Pedagogiskt verktyg? MS Office från Ondskans Imperium?
    Allt är som det ska vara.

    IVA Aktuellt har försökt att få ett svar på frågan om programmering i skolan från Utbildningsdepartementet. Utan att lyckas. Carl Heath, forskare på Interactive Institute, är bekymrad över det uteblivna svaret:
    – Är det något som oroar mig så är det avsaknaden av kompetens kring de här frågorna på Regeringskansliet.
    Allt är som det ska vara.

    Kvack! Det var veckans rapport från Ankdammen.

    1. Lennart

      ~Charmkvarken~: Tack, en massa tomma ord m.a.o. och ingen som förstår hur viktigt det är att skolbarnen verkligen ska få lära sig något viktigt och nyttigt. Ledsamt att läsa.

  4. Bosse

    Känner jag svenska myndigheter rätt så kommer de att tillsätta em utredning angående detta som tar ca. 10 år. Sedan kommer en utvärdering av utredningen som tar kanske 5 år och så småningom efter det så kanske det på allvar kan börja hända något. Ungefär vid den tidpunkt när Sverige har kommit ytterligare 20 år efter i utvecklingen. 😉

    1. Lennart

      Bosse, jo det låter trovärdigt. Det mest troliga är att privata kodskolor tar över den här verksamheten som dom har gjort här i USA. Man kan tjäna stora pengar på sånt.

  5. Bosse

    Se då till att de som är kompetenta att undervisa inom programmeringsområdet (jodå de finns) så fort som möjligt får lärarlegitimation. Bättre att för en gångs skull vara lite pragmatisk istället för att, som är mera vanligt, göra ett problem av ett ickeproblem.

  6. Kurt

    Men skall man undervisa i programmering i skolan så kräver det också kompetenta lärare. Och de lärare som idag undervisar i skolan är med alla sannolikhet inte alls kompetenta att undervisa i programmering, och de som är kompetenta har inte lärarlegitimation!

    1. Lennart

      Kurt, absolut, det behövs speciallärare som själva är utbildade programmerare. Men är det inte samma sak med musik, språk, matte, och sportprogrammen, att man använder sig av specialutbildade lärare? Så det borde vara möjligt att starta programmeringsutbildning på lärarhögskolan. Problemet är givetvis att sådana lärare säkert kommer att hoppa av till startupindustrin.

  7. Christer W

    Bakom datakörkortet låg näringslivet och facket och politikerna lyssnade.
    Vad var det näringslivet vill ha, industrimat, och facket trodde att de “räddade” jobben.
    Realiteten är att särintressen kan aldrig se längre bort än vad näsan räcker.
    .
    Bossse, angående Power Point så är det en jävla katastrof eftersom de flesta som använder sig av det kan inte agera och fånga en åhörarskara. Programmet är en respirator för andefattiga talare.

  8. Bosse

    Ja det s.k. datakörkortet var en katastrof. Inte bara för att folk egentligen inte lärde sig det minsta om hur en dator fungerar utan också därför att det skapade en felaktig föreställning om vad det innebär att arbeta med IT. Folk sågs som IT-arbetare så fort de använde en dator som ett verktyg i arbetet, och Sverige påstods ligga långt framme på IT-området. Ok Sverige låg långt fram när det gällde att införa datorer som arbetsredskap i skolan och på arbetsplatserna, men detta innebar ju inte att folk helt plötsligt började arbeta med IT.

    Att vara IT-arbetare har i alla fall för mig den innebörden att man konstruerar något som andra sedan har nytta av när de använder datorn som arbetsredskap eller för sitt höga nöjes skull. Det har mycket lite med datakörkortet att göra, och eftersom jag inte kunde begripa varför jag t.ex. skulle lära mig vad varenda ikon i Power Points verktygsfält betydde så gav jag blanka den i att slösa bort min tid på detta datakörkort.

Comments are closed.