Politik

Kan Google få Silicon Valley att börja cykla? Svaret är komplicerat

02.14.09

Cykeltävling i San Jose.

När Silicon Valley byggdes upp efter Andra Världskriget och in på 1980-talet, så var det som en kopia av den amerikanska Mellanvästern och östkusten med gigantiska motorvägar, köpcentra med parkeringsplatser stora som halva Småland och enorma villaområden. Allt i en liten trång dal som helt förstördes av allt byggandet.

Allt handlade om bilburen trafik. Så när dagens IT-ingenjörer vill cykla så finns det inte många cykelbanor och ännu färre cykelbanor med skyddsbarriärer mot trafiken, såna som är vanliga i Skandinavien.

Nu, som Adele Peters skriver på Fast Company så vill Google satsa pengar på att göra Silicon Valley mer cykelvänligt: Google Wants To Make Silicon Valley As Bike-Friendly As Copenhagen. Can Google change a car-centric culture in its own backyard? Data to the rescue.

The plan suggests a potential bike network that revamps dangerous intersections and connects routes that stop in certain cities, stranding commuters. Busy roads could add protected bike lanes, while roads with less traffic could add bike boulevards or buffered lanes. Existing bike trails could be act as bike superhighways (or “super bikeways”), something that the Valley Transportation Authority is already considering. Even expressways—small, slower freeways that cross the area—could possibly add bike commuter lanes.

“We’ve got these mini-freeways that cut through our county, and they’re good options for protected bikeways to go a long distance,” says Heyne. “There’s not a lot of driveways and curb cuts, and there seems to be a lot of space, and so if there’s the will, we could definitely fit in some pretty stellar bike infrastructure on those expressways.”

Google plans to give $5 million in matching grants to cities in the area that want to start building out a better bike network. But even the matching grants don’t come free: The money is offered as a community benefit, contingent on Mountain View’s approval of Google’s North Bayshore redevelopment.

Ett positivt tecken på cykelintresset i Silicon Valley är alla cykelaffärer som man idag hittar i de flesta gallerior. Mycket imponerande. Så intresset för cykelåkning som motion är skyhögt. Minst lika högt som i Sverige skulle jag gissa.

Och Caltrain med lokaltåg mellan Silicon Valley och San Francisco har numera en cykelvagn och en hel del tågresenärer har med sig hojen in till San Francisco.

Men trots det är det inte riktigt som det ser ut med Googles initiativ. För Googles satsning är ett försök att påverka lokalpolitikerna att låta Google bygga ännu ett stort kontorskomplex i Mountain View. Så det är inte utan ett stort självintresse som Google lägger fram den här planen.

Det finns alltså inga som helst tvivel på att många, väldigt många, IT-ingenjörer skulle vilja cykla till jobbet. Problemet är att cykelbanor går hand i hand med gågator, och gågator är något som är politiskt otänkbart i dagens Silicon Valley och i USA som helhet.

Det skulle t.ex. vara enkelt att göra om Castro Street i Mountain View, South San Antonio Road i Los Altos, Saratoga Avenue i Saratoga, North Santa Cruz Avenue i fashionabla Los Gatos och University Avenue i Palo Alto till gågator. Men det är som sagt politiskt omöjligt. När några cykelentusiaster vill göra om lilla korta Murphy Street i Sunnyvale till gågata för några år sen så lade förskräckta affärsägare in sitt veto. Man skulle förlora kunder, som aldrig skulle kunna tänka sig att gå hundra meter från närmaste parkeringsplatser. Helt uteslutet. Och så blev det.

Så jag trots det onekliga intresset så tror jag inte att Silicon Valley någonsin kommer att kunna tävla med Skandinavien och ännu mindre med Köpenhamn. Och får Google bara tillåtelse att bygga sitt nya kontorskomplex så är jag rädd att man snart kommer allt glömma allt om cykelåkning. Precis som man glömde sitt omtalade WiFi-projekt som gav alla innevånare i Mountain View tillgång till WiFi från Google. Men som Google sen inte underhöll. Nu hoppas man på en ny WiFi-satsning från Google.

Sanningen är att utan en övergripande kommunikationsplan så kommer biltrafiken i Silicon Valley bara att förvärras under de närmaste åren. Silicon Valley har t.ex. tre olika och helt inkompatibla järnvägssystem, Bart, Caltrain och Light Rail.

Så Silicon Valley kommer att förbli bilburet, vad cykelentusiaster än hoppas på. Det är också viktigt att komma ihåg att cykelbanor måste gå hand i hans med duschanordningar på företagen. Vilket driver upp kostnaden.

Och de allra flesta bilar kommer att fortsätta att innehålla en enda bilist. Vilket inte betyder att cykelåkandet inte kan uppmuntras och att man kanske också kan få början till skyddade cykelbanor.

Silicon Valley kommer att fortsätta att vara en viktig IT-stad, tillsammans med San Francisco. Men det kommer aldrig att bli ett nytt Singapore. Alltså en toppmodern stad som människor söker sig till även om dom inte är IT-ingenjörer. Så visionär är man inte.

Pressklipp:

USABloggen på Twitter

Fler inlägg om Cykling