Politik

Startupskolan och startuppodden: Josh Muccios Mastering the Art of the Startup Pitch

I ett tidigare inlägg skrev jag om hur viktig den presentation är som man som startupentreprenör måste ge till investerare, till att börja med till s.k. ängelinvesterare. Dvs rika privatpersoner som är redo att investera mindre belopp i ditt splitternya företag.

“The Pitch” eller presentationen, är nära knuten till er MVP, er Minimal Viable Product, alltså den fungerande produkt med en eller två funktioner som fungerar och som ni har skrivit ihop för era egna pengar på säg tre månader.

Nu måste ni investeringspengar och det är alltså där som den här presentationen kommer in i bilden.

Josh Muccio, som bor på en så osannolik plats som i Florida, men som ändå vet hur startupindustrin fungerar, har skapat en mycket intressant website med poddprogram där entreprenörer går igenom sina presentationer med hugade investerare.

För alla som är intresserade av startupmarknaden så är det här en serie poddprogram man helt enkelt måste följa.

Sen skriver Josh Muccio också på Medium på samma tema: Mastering the Art of the Startup Pitch. Whether you’re on stage at Demo Day or trying to convince the first customer to sign up, continually mastering your startup pitch should be one of your top priorities as a founder.

Det intressanta här är att se hur Hackathon-rörelsen, där man gör “lighting talks” har påverkat startupscenen där entreprenörer nu också uppmanas att hålla sina presentationer till några minuter. Jag har varit med om presentationer på fem minuter men inte kortare.

Presentationen ska ge er pengar nog att fortsätta utveckla er produkt under säg tre månader. Sen måste ni åter igen gå till källan efter vatten.

Det är idag faktiskt också möjligt att skriva ihop en MVP på 36 timmar på en hackathon. Men mer om det i ett senare inlägg.

Ett intressant område för alla som är intresserade av startupindustrin i Silicon Valley och Sverige.

Pressklipp:

USABloggen på Twitter

Fler inlägg om Startupskolan