Politik

Klickbete, björnar i gallerior, Kungafjäsk av Nordkoreanska proportioner, kvalitetspressen får allt större problem

klickbete1

Ja det är inte lätt för pressen att konkurrera med de nya medierna som Facebook, Instagram och WhatsApp, WeChat och mobilebaserad video. Så som pappor och mammor till tonåringar som försöker göra sig coola så försöker de köra med liknande saker, Youtube-videon med titlar som “Sekunden senare händer det otänkbara”, eller ” Sekunder senare så kommer storsjöodjuret”, allt som kan tänkas locka seriösa läsare till kvalitetspressen.

klickbete

Eller varför inte rena klickbetet, frågetävlingar, “vet du var de här byggnaderna ligger”, “vet du hur man blir amerikan”, klicka här, klicka där, klicka hos oss för att visa vad du kan.

En intressant utveckling som verkligen ligger i tiden nu när den gamla hederliga tidningen förlorar allt fler läsare.

Det är de sociala nätverket, dumbom, vilket är orsaken till att flygande tefat och rena rappakaljan nu frodas i kvällspressen medan morgonpressen tillhandahåller vämjeligt kungafjäsk och björnar på gallerior.

Bara för pressen att gilla läget och driva ner kvalitén och försöka hänga med.

Men under ytan så kommer nya nyhetsformer, baserade på “push” istället på “pull”, med öppna gränssnitt som på framtidsstjärnan Medium i Silicon Valley, så att läsarna själva kan skriva appar som pushar ut artiklar och data från morgondagens press och med Facebook som det nya stora medieföretaget.

Pressen har ännu inte riktigt fått uppleva sitt Uber-moment när startupföretagen i Silicon Valley siktar in sig på att innovera och “disrupt” eller störa dess affärsmodell. Men den tiden närmar sig med stormsteg.

Pressklipp: KB, AB,

USABloggen på Twitter

Fler inlägg om Pressen