Politik

Fear of flying, hur farlig är turbulens när man flyger?

Min senaste 12-timmars-flygning från Kastrup till San Francisco hade en hel del av turbulens. Inget speciellt skrämmande men ändå s att det var aningen obehagligt. Så hur farligt är turbulens och hur hemskt kan det bli?

Med dagens globala flygledningssystem så visste piloterna på mitt SAS-plan hur många områden med turbulens vi kunde räkna med, och talade också om det för passagerarna vid starten.

Och det positiva är att det är väldigt ovanligt att ett plan tvingas avbryta flygningen och landa.

Det kan ske om planet utsätts för oväntat klarluftsturbulens, som blir vanligare på grund av den globala uppvärmningen. Men det är ändå oerhört ovanligt.

Det positiva är också att när det sker turbulens så är det vanligtvis inte längre än ungefär en kvart åt gången. Och det rör sig då om kraftiga skakningar som dock inte är värre än vad man känner när man kör på en av Silicon Valleys sönderfallande motorvägar eller en svensk landsväg.

Dagens piloter har allt bättre radar och dagens autopiloter är mycket bra på att flyga igenom turbulens utan att piloterna ens behöver ta spakarna. Blir det för skakigt kan piloten också helt enkelt vända om, vilket har hänt med ett av de plan jag har varit på.

Och ett tecken på att det har blivit allt säkrare är att dagens plan inte längre har spypåsar i sätesfickan.

Jag minns när jag började flyga så var jag rätt flygrädd och ville inte ens äta när jag flög. Idag är jag inte alls nervös, och jag get att hur mycket det än kan skaka, som på videona ovan, så är det bara temporärt och inte allvarligt.

På min senaste flygning så var piloterna också mycket alerta och steg eller gick ner några hundra meter för att minska skakningarna.

Sen finns det intressanta skillnader mellan hur amerikanska och skandinaviska piloter hanterar turbulens. Amerikansk kabinpersonal ingriper betydligt snabbare och varnar passagerarna att ta på sig säkerhetsbältet och sätta sig ner så fort det börjar skaka det minsta. Och då går också kabinpersonalen runt och kollar att alla har bältet på sig. SAS-planen tar det lugnare och väntar till det skakar betydligt mer och går då oftast inte runt och kollar.

Men oavsett vilket plan man är på så är det alltså inte farlig

Pressklipp:

USABloggen på Twitter

Fler inlägg om Flyg