Billandet USA är fyllt med gigantiska parkeringsgarage i alla storstäder. Jag har skrivit om ett framgångsrikt on-demand-företaget Luxe som skickar ut lågbetalda människor på små skotrar som tar över din bil när du stannar vid trottoaren för att sen parkera den åt dig.
Men ännu bättre vore om man kunde robotisera ett helt garage så att du bara behöver köra in i garaget och sen stiga ut ur bilen. Sen tar en robot över och parkerar bilen åt dig.
En lösning som skulle kunna bli populär i storstäderna. Om den bara fungerade.
Frances Robles tar upp historien i New York Times:
Road to Robotic Parking Is Littered With Faulty Projects
While engineers aim to perfect self-driving cars, they still have a lot of work to do on another element of the idealized commute of the future: robotic parking. Designs differ, but most consist of a combination of automated ramps, slabs, lifts and shelves, using a computerized system that parks and delivers a car like a high-tech vending machine.
PhotoBut the garage on Collins Avenue is one of two cutting-edge parking projects in South Florida that ended in spectacular debacles. At a luxury residential high-rise in downtown Miami, a $16 million robotic garage plagued with delays finally closed, leaving tenants paying $28 a day to park elsewhere. The police were called to keep order at the building, BrickellHouse.
And around the country, other attempts at self-parking garages have been caught in embarrassing software and hardware mishaps at a time when dozens of projects have been proposed or are underway.
Vilket återigen visar hur svårt det är att bygga annat än de enklaste robotlösningar. Och som också visar att förarlösa bilar i större skala kommer att dröja decennier.
Pressklipp:
Det är väl egentligen inget datorproblem? Som jag ser det är det ojämnheter vid mottagandet och hämtandet som skapar flaskhalsar (Logistikproblem). (Och givetvis mekaniska problem i många fall).
Kunder vill inte vänta i 3 timmar på sin bil.
Därför överlever väl “Valet” systemen?
Bossebus, som jag förstår det så är det oerhört mycket svårare än man trodde att bygga robotbaserade parkeringssystem. Dvs det totala systemet är betydligt mer komplicerat än man någonsin trodde. Bl.a., som du skriver, på grund av mekaniska och logistikproblem.
Enkla robotar som gräsklippare och dammsugare är inte svåra att bygga med dagens teknologi. Men förarlösa bilar och mer komplicerade system har visat sig betydligt mer komplicerade än man trodde för bara ett par år sen.