Politik

On-Demand, på begäran-tjänster allt populärare

Per Uber la situazione si complica e non poco

På en hackathon i San Mateo här i Silicon Valley för ett par veckor sen så träffade jag en tjej och två killar i tidiga tjugoårsåldern som hade en ide för ett startupföretag. Dom skulle kontakta skräddare som på begäran skulle kunna sy om nyköpta plagg “på begäran”. Så om man tillhörde deras service och laddade ner deras app så fick man en kartong där man la kläderna, skickade den tillbaks och efter några dagar fick man tillbaks kläderna, som förhoppningsvis passade.

Ett exempel på hur populära såna här på begäran-tjänster har blivit. I kölvattnet på Uber, AirBNB, TaskRabbit och mängder med andra tjänster som parkeringssajten Lux som jag själv har upplevt i San Francisco. Som tillhandahåller en högst levande betjänt som för en ringa penning parkerar ens bil åt en.

På Begäran-tjänsterna består vanligtvis av en datormoln-uppkopplad mobiltelefon genom vilken man kan se en meny med tjänster som till skillnad från typiska webbtjänster inte utförs av en själv med hjälp av avancerade datormoln-algoritmer algoritmer, som när man köper biljetter på webben, utan som utförs av riktiga människor. Som kör bil, syr kläder, tillhandahåller en fysisk bostad, eller handlar mat och sen kör hem den.

De här tjänsterna kommer att bli allt vanligare och kan faktiskt fungera om de bara marknadsförs på något annat än lågt pris.

Mark Scott skriver i New York Times: Deliveroo, an On-Demand Food Delivery Service, Raises $100 Million

On Monday, Deliveroo, an on-demand food delivery service based in London, announced that it had raised $100 million from investors, including DST Global, an early backer of Facebook, to help push the service into new markets, particularly in Asia and the Middle East. In total, the start-up has now raised roughly $200 million since its creation in 2012.

Just about four months ago, Deliveroo raised $70 million to expand beyond its British roots. The company provides a one-size-fits-all offering for nontech savvy restaurants that includes food packaging, delivery drivers and other support so individuals can order the restaurants’ food through smartphones.

Mitt råd till de tre entreprenörerna med skräddartjänsten var att vad deras tjänst inte handlade om var skräddarna utan de data som de kunde samla in från sina kunder och som sen skulle kunna visa dom hur dom skulle expandera. På samma sätt som ett ambulansföretag i New York inte sysslar med ambulanser utan med de data om de människor so färdas i deras ambulanser, och som är värt mycket stora belopp för sjukvården.

Om man förstår på begäran och hur dessa tjänster mixar personlig service och Big Data då förstår man hur den moderna startupmarknaden fungerer.

För en lista på På Begäran-företag, kolla här.

Pressklipp:

USABloggen på Twitter

Fler inlägg om Kalifornien bbbbbbbbbbbbb

2 thoughts on “On-Demand, på begäran-tjänster allt populärare

  1. Bossebus

    Ser ut att vara ett extremt lågavlönat ganska okvalificerat jobb som man troligen inte kan leva på…om man inte är illegal invandrare med körkort?

    (Valetjobbet då).

    1. Lennart

      Bossebus, för det allra mesta är det precis på det viset. Men det behöver inte vara så. EN på-begäran tjänst behöver inte nödvändigtvis marknadsföras på pris utan på kvalitet. Och då blir den betydligt mer spännande.

Comments are closed.