Politik

After CES 2016 i Las Vegas, massiv innovation på bilfronten allt tydligare

Efter Consumer Electronics Show i Las Vegas förra veckan står det klart att bilföretagen och en mängd aktörer från Silicon Valley alla nu jobbar övertid med att innovera bilen, både som allierade och konkurrenter. Det handlar inte bara om förarlösa bilar, utan också om säkrare bilar med förarlösa komponenter utan att för den delen vara helt förarlösa. Och sen också om bilpooler och samåkning, men däremot inte så mycket om kommunala lösningar. Kanske för att det är anatema för både Silicon Valley och bilföretagen

Faraday Futures konceptbil är inget som bör tas på allvar men just därför rätt kul.

Economist skriver: The driverless, car-sharing road ahead Carmakers increasingly fret that their industry is on the brink of huge disruption

Yet if the tech firms have much to gain as they muscle in to the motor business, the carmakers are wary of what they have to lose. Profits may seep away towards the producers of the software and the owners of the data, and away from the makers of the hardware. Hitherto, new cars—even quite modest ones—have tended to be bought as status symbols and expressions of personal style, but if consumers become more interested in what software and entertainment systems a car can run, rather than what it looks like, the industry’s whole business model may come apart.

Ride-sharing, car clubs and other alternatives to ownership are already growing fast. Young city-dwellers are turning their backs on owning a costly asset that sits largely unused and loses value the moment it is first driven. Carmakers insist that such consumers are merely deferring buying a vehicle, pointing to the fact that people continue to drive at an older age than they used to. But the pronouncements of motor-industry bosses suggest that doubts are creeping in. At CES Mark Fields, Ford’s CEO, said that it would in future be “both a product and mobility company”.

Membership of car clubs, which let people book by app for periods as short as 15 minutes, is growing by over 30% a year, according to Alix Partners, a consulting firm, and should hit 26m members worldwide by 2020. Competition is intense. ZipCar, owned by Avis Budget, a conventional car-hire firm, is thriving. More carmakers are copying Daimler’s Car2Go and BMW’s Drive Now apps. Earlier this year Ford began testing both a car-sharing service in America and a car club in Britain. Daimler reckons its scheme is profitable. But such services are unlikely ever to match the returns, especially for premium makers, from selling vehicles.

Klar är att vi inom de närmaste tio åren kommer att få betydligt säkrare bilar med inbyggd assistans för bilförare och allt mer autonoma teknologier, och kanske också de första självstyrande bilar. Och allt viktigare allianser mellan Silicon Valley och bilföretagen. Silicon Valley-företagen vill lösa problemen med mjukvara och på sikt förvandla bilföretagen till hårdvaruleverantörer med trådsmala marginaler som dagens mobiltillverkare i Kina. Medan bilföretagen givetvis själva vill ha kontroll över mjukvaran och dess större marginaler.

Det enda vi kan vara säkra på är att innovationen på bilområdet kommer att stegras och att vi förhoppningsvis också kommer att börja se fallande dödstal på gator och vägar.

Pressklipp:

USABloggen på Twitter

Fler inlägg om Kalifornien