Politik

Från stegräknare till Seven Minute Workout, är det något för dig?

När jag började jobba här i Silicon Valley så var det inte ovanligt att man hade möten som varade halva dan och där folk satt, satt och satt i två till tre timmar i sträck. Idag vet vi att vi måste röra oss om vi vill behålla vår hälsa, och att det egentligen är bäst att jobba stående.

Men för den som inte har den möjligheten så är Sjuminutersträningen ett alternativ, i alla fall om man får trå all hajp kring den.

Gretchen Reynolds skriver i New York Times (från 2013):
The Scientific 7-Minute Workout

Exercise science is a fine and intellectually fascinating thing. But sometimes you just want someone to lay out guidelines for how to put the newest fitness research into practice.

An article in the May-June issue of the American College of Sports Medicine’s Health & Fitness Journal does just that. In 12 exercises deploying only body weight, a chair and a wall, it fulfills the latest mandates for high-intensity effort, which essentially combines a long run and a visit to the weight room into about seven minutes of steady discomfort — all of it based on science.

“There’s very good evidence” that high-intensity interval training provides “many of the fitness benefits of prolonged endurance training but in much less time,” says Chris Jordan, the director of exercise physiology at the Human Performance Institute in Orlando, Fla., and co-author of the new article.

Eftersom jag nu är stolt ägare av kroppselektronik i form av ett Microsoft Band 2 så tänkte jag att det är dags att också göra mer än bara gå i bergen.

Och givetvis finns det en app för Sjuminutersträningen.

Om någon har försökt och lyckats eller misslyckats vore det intressant att höra.

Vad jag också kollar är Bluetooth-uppkopplade vågar, som säger sig kunna mäta kroppsfett m.m. Man bör ta vara på sin kropp eftersom det är den enda man har.

Pressklipp:

USABloggen på Twitter

Fler inlägg om Kalifornien