Politik

Uber-teknologin går inte att förbjuda, oavsett vad regeringen anser

uber

Om en bransch inte anpassar sig till ny teknologin så får man finna sig i att andra aktörer gör det. Uber-teknologin är mycket enkel och baserad på en GPS-app där jag kan se alla Uberbilar i närheten. Jag kan se hur andra resenärer har betygsatt föraren och han kan se hur andra förare har betygsatt mig. För att få en taxi så måste jag ringa upp ett taxiföretag och beställa bil, precis som an gjorde för 50 år sen. Och man har ingen aning om priset.

Sen har vi det allra bästa, nämligen att när man kommer fram så är det inget krångel med kreditkort och dricks. Man bara lämnar bilen

Ossi Carp skriver i DN: Ministern: Ubers tjänst är olaglig

– Det är väldigt beklagligt att enskilda personer får sina liv förstörda samtidigt som själva verksamheten förvrider hela marknaden och gör det svårt för seriösa aktörer att konkurrera på lika villkor, säger Anna Johansson till DN.

Uberpop är en tjänst där bilen beställs via datorn eller mobilen och resekostnaden blir som regel betydligt billigare än reguljär taxi. Föraren behöver inte ha vare sig taxilegitimation eller yrkestrafiktillstånd.

– Det här handlar ytterst om den svenska modellen, att med ordning och reda grundat i kollektivavtal betala skatter, avgifter och skäliga löner. Jag beklagar att många, inte minst från Moderaterna, har hyllat denna verksamhet som ett tecken på att marknaden fungerar när det faktiskt är helt tvärtom, säger Anna Johansson.

Moderaternas skattepolitiska talesperson, Niklas Wykman, säger att han välkomnar DN:s genomgång för att han ”har tagit upp frågan tidigare”. Närmare bestämt menar han det faktum att enskilda kommer i kläm ”eftersom det inte finns ett tydligt och användbart regelverk” för så kallad delningsekonomi.

Själv tar jag numera alltid Uber och är väldigt nöjd. Vilket inte betyder att jag inte inser att en orsak är att Uber inte betalar skatt och att förarna inte ens arbetar för Uber och själva får stå för kostnaderna om dom skulle hamna i en kollision.

Vilket givetvis är orsaken till att priset är så lågt.

Men om taxirörelsen också skulle skaffa sig samma teknologi och lika nya bilar så skulle jag välja dom. Men dom har hittills struntat i hotet, vilket är ledsamt, inte minst för dom själva.

Det finns ingen som helst anledning till varför taxirörelsen inte minst i Sverige kan anamma Uber-teknoligin och konkurrera ut Uber och Lyft.

Pressklipp:

USABloggen på Twitter

Fler inlägg om Kalifornien