Politik

AirHelp, BillFixers, 71lbs, Paribus, Justice as a Service, vad händer när API-ekonomin omfattar Rättstjänster i datormolnen?

airhelp

Om det är en sak som vi kan vara säkra på så är det att världen digitaliseras och datoriseras. Den gamla analoga pappers-baserade världen förändras inför våra ögon till en värld med idel digitala data. Innan jag går och lägger mig brukar jag läsa några kapitel i en spännande bok. Och när jag igår kväll tog fram Larry Collins och Dominique LaPierres rafflande “Brinner Paris” om befrielsen av Paris i augusti 1944; en bok som trycktes 1965, så blev jag förbluffad över hur stor och klumpig den inbundna boken är.

Idag kan jag lätt få flera hundra eller tusen såna böcker på min iPad eller min mobil.

I takt med att alla data digitaliseras så tar också datorsystem över allt mer arbete. Vilket inte minst gäller inom rättsväsendet.

Vi är vana med s.k. API-tjänster i datormolnen som t.ex. gör det möjligt för oss att beställa flygbiljetter och alla andra slags biljetter, kolla väder och växelkurser och swisha pengar osv.

Henrik Zillmer skriver på sin blogg en grupp nya tjänster som erbjuder vad man kan kalla rättstjänster i datormolnen: Justice-as-a-Service

Traditional litigation law mostly focuses on high value claims. Otherwise, it wouldn’t make sense for the lawyer to spend time on processing the claim and take legal action if needed. That rules out all small consumer right claims with low claim value. JaaS companies are different. The rise of big data and the access to this data has made it possible to build software that automatically validates a claim instead of someone manually assessing it.

As a result, a larger part of the claim procedure can be automated making the unit economics work for a much wider range of consumer right claims. Another way JaaS is different from classic litigation law is the use of online platforms such as web and mobile apps. This enables on-demand assistance and protection at the time of need – it’s the same reason Uber boosted the entire ground transportation industry by making it easy and convenient to order a taxi at the time of need. The combination of automation, online user interaction and legal tech pushes the development and allows scalability. All this wasn’t possible a decade ago.

Nu är det här än så länge enklare tjänster. Men jag råkar veta att många advokatkontor jobbar övertid med att digitalisera alla sina pappers-arkiv och att man också experimenterar med att skanna sina digitaliserade arkiv precis som man idag skannar patientjournaler på jakt efter människor med risk för olika sjukdomar.

Den brittiska polisen har länge använt sitt automatiserada datasystem
Holmes i brottsfall, och jag är säker på att även den svenska polisen har ett liknade system. Är det någon som vet vad det heter?

Men nu är kanske även rättstjänster för vanliga människor på väg. Så att vi inte behöver anlita advokat för enklare, eller ens mer komplicerade fall. Mata in datan i datormolnen och din digitala advokat kan mycket väl komma att sköta ruljansen åt dig.

Alla rättssystem beror på lagar som kan digitaliseras och sen analyseras av datasystem.

Det är faktiskt vara en tidsfråga.

Pressklipp:

USABloggen på Twitter

Fler inlägg om Kalifornien