Politik

Ett tecken i tiden: Call Center-jobben robotiseras

Hur snabbt kommer robotar att ta över jobb från oss människor, eller kommer robotiseringen bara att leda till nya och mer spännande jobb för alla?

Trefor Moss skriver i Wall STreet Journal om hur de viktiga call center-jobben på Filippinerna och i Indien nu håller på att ersättas av robotar : Robots on Track to Bump Humans From Call-Center Jobs. Philippines’ outsourcing industry races to expand higher-end services as hedge against automation, which is already shaking up India

But, as technology improves, an increasing number of the Philippines’ 1.2 million call-center workers, whose pay is modest by U.S. standards, are likely to have their outsourcing jobs outsourced to customer-service robots.

Robots already are starting to displace some humans from low-end tasks such as monitoring the performance of digital networks, according to Benedict Hernandez, an executive at the IT and Business Process Association of the Philippines, the industry trade group. And, while robots aren’t yet smart enough to replace the human phone operators who do jobs like fielding calls from bank clients or helping people reset their modems, they will be within five years or so, according to Mr. Hernandez and other outsourcing specialists.

Robotiseringen tvingar call-center företagen att erbjuda mer komplicerade tjänster som ännu inte kan hanteras av dagens robotar. Men klart är att robotiseringen lika litet som industrialiseringen, inte går att stoppa. Den kan gå snabbare vissa år och långsammare andra. Men den kommer att mala på år ut och år in.

Pressklipp:

USABloggen på Twitter

Fler inlägg om Kalifornien