Politik

Storytel, Norstedts och dagens svenska startupmarknad

Entreprenörskap handlar endast delvis om att behärska den senaste IT-teknologin. Det handlar minst lika mycket om att knyta affärskontakter och spana in nya marknader som möjliggörs av ny teknologi.

Som den 11 år gamla svenska Ljudboksplattformen Storytel. Att bygga en enkel mobilapp som låter människor på språng lyssna på audioböcker i mobilen är något som ett gäng på en handfull programmerare kan göra på en Hackathon över en helg.

Men att skriva den perfekta audioboks-appen tar mycket längre och att förstå det paradigmskifta som nu får allt fler människor att lyssna på böcker istället för att läsa dom, det tar djupa marknadsinsikter.

Linus Larsson, Sveriges kanske bäste IT-journalist, skriver i DN:
Linus Larsson: Affären visar att ljudboken är den riktiga e-boken

En tydligare symbol för digitaliseringen är svår att tänka sig: Heldigitala, bara drygt tio år gamla Storytel köper det anrika 1800-talsförlaget på Riddarholmen. Men affären sätter också fingret på hur lätt det är att missförstå vad digitaliseringen gör.
…….
Samtidigt har ljudböckerna hittat sin publik, ungefär samtidigt som de flyttade in i mobilerna och slutade säljas på cd-skivor i bensinmackar. Det är slående att det inte är företag sprungna ur den gamla världens bokförlag som har drivit denna utveckling, utan börsnoterade Storytel som doftar mer av techstartup.

Det har funnits mycket innovation på bokområdet sedan kriget. Efter Andra Världskriget kom den lätta och billiga pocketboken och spred populärlitteratur men också vetenskapliga och intellektuella böcker till fyrtiotalisterna, som hade börjat gå på universitet i allt större mängder. Något som ledde till Studentrevolten 1968.

Sen kom ljudboken på kassett, som dock aldrig slog igenom. Det var först när mobilen kom som ljudboken slog igenom med Storytels apps.

Storytel är egentligen inte ett ljudboksföretag utan ett dataföretag. För deras app samlar in, säkert anonymiserad, information om deras kunder som låter dom veta precis vilka slags böcker som olika kundgrupper gillar bäst. Så att dom kan satsa mer på just såna böcker.

Appföretag tar över bokförlag och Sveriges största mediestjärna är dataspelskommentatorn PewDiePie. Säg sen inte att världen inte är märklig.

Pressklipp:

USABloggen på Twitter

Fler inlägg om Kalifornien