Politik

Allt närmare förarlösa bilar, USA:s Transportministerium, DOT, ger tummen upp

Förarlösa bilar är en teknologi som inte fanns för bara några år sen. Idag, tack vare Googles Sebastian Thruns satsning på förarlösa bilar, ett intresse han har haft sedan hans bäste vän i ungdomen dog i en bilolycka, så kommer den förarlösa bilen allt närmare.

Det är värt att påpeka att upprinnelsen till den förarlösa bilen var Pentagons DARPA Grand Challenge från 2005 som vanns av Thruns team vid Stanford och deras robotfordon Stanley som vann 2005 DARPA Grand Challenge och ett pris på $ två miljoner.

Men ingenting blir verklighet om man inte följer det regelverk som finns, och det regelverket ägs av DOT, USA:s transportministerium. Som nu har gett tummen upp för utvecklingen av förarlösa bilar. Ju snabbare desto bättre tycker DOT. Mer på den här länken.

David Silver skriver på Medium: US DOT Issues Self-Driving Car Guidelines

For DOT, the excitement around highly automated vehicles (HAVs) starts with safety. Two numbers exemplify the need. First, 35,092 people died on U.S. roadways in 2015 alone. Second, 94 percent of crashes can be tied to a human choice or error.2 An important promise of HAVs is to address and mitigate that overwhelming majority of crashes.

Nu är det alltså bara att tuta och köra för de bilföretag som jobbar på förarlösa projekt.

Och eftersom EU säkert kommer att följa DOT så kommer man med stor säkerhet också att ge tummen upp.

Pressklipp:

DI,
Expressen