Linus Larsson: Vi ska prisa klickstatistiken – DN.SE https://t.co/dqqcAdwC2Y
— USABloggen (@USABloggen) January 5, 2017
Den digitala världen är helt annorlunda än den invanda analoga värld som den ersätter. Det är något som vi först nu har blivit medvetna om. När all information är digitaliserad så kan vi också på några millisekunder utforska hur många svenskar som har vilka kombinationer av sjukdomssymptom genom att samköra databaser på olika landsting. Det går lätt som en plätt. Och på samma sätt kan tidningarna se precis vilka artiklar och vilket ordval som säljer.
Glöm kvalitetsjournalistik, alla tidningar som vill överleva drivs idag av allt med avancerad klickstatistik, något som det förträfflige Linus Larsson lägger ut texten i en måste läsas artikel i DN: Med iskalla data och rå statistik kan vi förstå människor på riktigt
Linus Larsson: Vi ska prisa klickstatistiken – DN.SE https://t.co/dqqcAdwC2Y
— USABloggen (@USABloggen) January 5, 2017
En sak vet jag ändå – Åsa Beckmans krönika var en av tidningens mest lästa och delade artiklar förra året. Mest lästa på DN.se alltså. För digitalt vet vi massor. Vi ser exakt hur den blir besökt och hur länge människor stannar. Vi vet hur den delas på Facebook, hur den sprids på Twitter och hur folk googlar upp den två månader efter publicering.
… Webben svämmar över av rubriker i stil med ”22 barnkändisar som blev tjocka”. En del av annonsekonomin har gynnat uselt innehåll som är billigt att skapa, med tillhörande halvlögner för att få uppmärksamhet. ”Du anar inte vad som händer …”
Vredesdelningar och hatklick är andra specialkategorier……
Det här är något som har givit upphov till falska nyheter och en helt ny typ av politisk aktivism.
Men mest av allt har det givit upphov till en helt ny typ av journalistik där klickarna är vad som styr pressen, både kvalitetsjournalistiken och kvällspressen.
Som bloggare vet jag t.ex. att om jag skriver om sex i USA, på svenska, så får jag en mängd läsare från Iran och arabvärlden. Fråga mig inte varför.
En helt ny värld.