Politik

Hur miljardären Robert Mercer använde AI och Facebook för att vinna valet åt Trump, och förändra världen

Vad du gör på den sociala webben lämnar spår som man med hjälp av AI-teknologi lätt kan analyser för att hitta vad du gillar, inte gillar, och hur du kan påverkar med hjälp av skräddarsydda artiklar och meddelanden.

Carole Cadwalladr skriver i brittiska Guardian om hur en 70-årig amerikansk miljardär vid namn Robert Mercer som donerar väldiga belopp till högerpolitiker och det republikanska partiet på 80-talet skapade företaget Renaissance Technologies som under det senaste valet använde avancerad AI-teknologi för att bygga upp psykologiska profiler på hela 220 miljoner amerikanska väljare för att med dom profilerna som bas skräddarsy politiska mediemeddelanden direkt till varje väljare.

Grundpelaren för hela operationen är Facebook och speciellt Facebooks “like” som visar precis vad du gillar och inte gillar.

Mer om den här teknologin efter citatet från Guardian: https://www.theguardian.com/politics/2017/feb/26/robert-mercer-breitbart-war-on-media-steve-bannon-donald-trump-nigel-farage

Last December, I wrote about Cambridge Analytica in a piece about how Google’s search results on certain subjects were being dominated by rightwing and extremist sites. Jonathan Albright, a professor of communications at Elon University, North Carolina, who had mapped the news ecosystem and found millions of links between rightwing sites “strangling” the mainstream media, told me that trackers from sites like Breitbart could also be used by companies like Cambridge Analytica to follow people around the web and then, via Facebook, target them with ads.

On its website, Cambridge Analytica makes the astonishing boast that it has psychological profiles based on 5,000 separate pieces of data on 220 million American voters – its USP is to use this data to understand people’s deepest emotions and then target them accordingly. The system, according to Albright, amounted to a “propaganda machine”.
….
Cambridge Analytica had worked for them, he said. It had taught them how to build profiles, how to target people and how to scoop up masses of data from people’s Facebook profiles. A video on YouTube shows one of Cambridge Analytica’s and SCL’s employees, Brittany Kaiser, sitting on the panel at Leave.EU’s launch event.

Facebook was the key to the entire campaign, Wigmore explained. A Facebook ‘like’, he said, was their most “potent weapon”. “Because using artificial intelligence, as we did, tells you all sorts of things about that individual and how to convince them with what sort of advert. And you knew there would also be other people in their network who liked what they liked, so you could spread. And then you follow them. The computer never stops learning and it never stops monitoring.”

Nu är det här inte riktigt så nytt som man kunde tro. Även demokraterna har länge sysslat med liknande metoder, som går tillbaks till 90-talet.

Men vad som är nytt är den alltmer avancerade AI-teknologin och de gigantiska datormolnen som gör hela företaget så mycket billigare än någonsin tidigare, och kopplingen till falska nyheter som idag alltmer kan skräddarsys med AI-teknologi.

När demokraternas Tom Perez valdes till demokraternas nya partiordförande så råkade jag kolla Twitter och såg en veritabel tsunami av hatmeddelanden från ALT-right-rörelsen, och väldigt få demokratiska Twitter-meddelanden.

Så situationen idag är att långt föra nästa presidentval så kommer republikanerna att avlossa salva efter salva med förödande falska nyheter om vem som nu vågar ställa upp mot Donald Trump.

Vi vet att vi befinner oss i en helt ny värld när DN plötsligt börjar skriva politiska nyheter på engelska om USA för USA-marknaden, och dom artiklarna får fler läsare än jag tror de flesta svenska artiklarna.

En sak är klar, Internet är inte längre något enbart positivt. Det är plötsligt en teknologi som hotar hela den amerikanska och i förlängningen svenska demokratin.