Politik

Hat-algoritmer hotar den vitala annonsmarknaden i USA och EU

Dagens fria demokratiska samhälle påminner alltmer om utvecklingen i Europa på 30-talet med öppet politiskt hat som störtade världen i brand och på några korta år ledde till 60 miljoner döda. Idag handlar det om hat-algoritmer som sätts in på webben för att matcha reklam med hat, och som nu har blivit en överlevnadsfråga för Google och dess dotterbolag YouTube.

Daisuke Wakabayashi och Sapna Maheshwari skriver i New York Times
YouTube Advertiser Exodus Highlights Perils of Online Ads

The main concern for advertisers on the web used to be appearing next to pornography, a fear that still ranks high for some, but now seems almost quaint considering the increasing amount of content tied to terrorism, violence and hate speech.

It’s not limited to YouTube — automated advertising has landed airline ads on news stories about plane crashes, enabled counterfeit clothing companies to flourish on Facebook and even put money in the hands of Russian cybercriminals. Most recently, it has contributed to the proliferation of so-called fake news and conspiracy theories.

Som vi redan kan se i USA så är det nu fritt fram för politiskt hat och anti-demokratiska rörelser som under de senaste åren har inskränkt demokratin och nu har installerat en öppet fascistisk regim i vad som den gång, liksom Weimarrepubliken, var ett demokratiskt land.

Algoritmerna hand i hand med hatet leder till ett helt nytt och oerhört skrämmande samhälle.