Politik

Efter förarlösa bilar, nu för vi snart se AI-styrda autopiloter!

För dem som liksom jag är intresserad av flygplan och den senaste flygteknologin så är alla YouTube-videon om den senaste flygteknologin en rent fantastisk källa.

Som de ovanstående två videon visar.

En intressant utveckling inom flygteknologin är att man nu äntligen inser vikten av att använda mängder med sensorer på flygkroppen som kan rapportera en uppsjö av data om alla aspekter av flygplanet och resan.

Eric Adams skriver i Wired: AI Wields the Power to Make Flying Safer—and Maybe Even Pleasant

And now, AI invades the skies. Algorithms are learning to predict delays, giving airports and airlines a better shot at avoiding them. Airlines like EasyJet and Emirates are using the tech to remake the ticketing process painless and turn the in-flight experience into a personalized joy. But the true promise sits in the cockpit, where AI autopilots could help manage the complex airline operations and even respond to the millisecond-urgency of unfolding cockpit crises.

Research here is young but developing quickly. In 2015, Boeing and Carnegie Mellon University launched the Aerospace Data Analytics Lab, a bid to use machine learning to spin massive piles of information into action item gold.
…..
“Airplanes have detailed histories, but Boeing’s fleet operates around the world, so a lot of it incorporates human notations that might be strings of abbreviations unique to one operator or another, English that might not be the source’s primary language, and of course decades of data for which the documentation standards might have evolved,” Carbonell says. “We’re working to develop algorithms that can process all that, understand it, and create a unified way of analyzing information.”

Det här är första steget mot framtidens flygplan som liksom dagens förarlösa bilar kommer att kunna flyga sig själv med en reserv-pilot i cockpit.

Och när man väl har försett flygplanet med sensorer som kan mäta allt som har med flygplanet att göra, från Pilot-tuberna till precis vad som föregår i lastutrymmet, speciellt om man flyger med Lithium-batterier i lasten, ja då kommer flygtrafiken också att bli säkrare. Ett Problem idag, som man hoppas kunna lösa med BlockChain-teknologin, är alla reservdelar som ofta kommer från andra länder och som man inte alltid har koll på varifrån och om dom har uppgraderats. Dvs Big Data = AI.

Så att mer eller mindre dränka flygplanen i sensorer som kan rapportera om alla de u´hundratusentals delar som ingår i en jumbojet, ja det är en mycket bra ide.