https://t.co/PZENDcIBs9 https://t.co/CIbKQTP2Mt
— USABloggen (@USABloggen) April 3, 2017
Redan i datorns stenålder, år 1950, skrev datorns skapare, engelsmannen Alan Turing sin berömda artikeln COMPUTING MACHINERY AND INTELLIGENCE som ni kan och bör läsa på den här länken,som föreslog vad som nu kallas Turing testet som ett kriterium av maskin-intelligens. Turings enkla ide var att om en människa chattar med en dator eller person i ett annat rum och om datorn i det andra rummet beter sig som en människa ja då är det också intelligent.
Från det geniala fröet har sent om sidor chatbotten gjort sin entré på världsscenen, och som så mycket annat i IT-branschen så är det inte enbart positivt. Chatbottar används nämligen för att snabbt som blixten köpa upp biljetter till populära shower för att sen erbjuda dom till mångdubbelt högre priser. Något som fick president Obama att förbjuda chatbottar på underhållningsområdet.
Men chatbottar kan också användas på mer legitima området, som att konversera med experter om olika ämnen. I förra helgen skrev en högstadieelev på en hackathon här i Fremont i Silicon Valley en chatbot som gjöre det möjligt för en förkyld person att ställa frågor till en sjukvårds-bot som i sin tur kan ställa enklare diagnoser och beställa ofarliga mediciner från apoteket utan att man först behöver besöka läkare. En enkel ide som kanske inte är helt verklighetstrogen men som ändå visar vad som är möjligt med enkla medel i dagens datormoln.
Det var Facebooks Mark Zuckerberg som förra året gjorde chatbottar populära. Men det har inte blivit lika enkelt att bygga fungerande chatbottar som man hade trott.
Problemet är att en chatbott endast kan förstå oss människor inom mycket snäva gränser. Och går man utanför dom så tappar chatbotten snabbt greppet.
Congress Moves to Curb Ticket Scalping, Banning Bots Used Online https://t.co/yyw5ZGMyFy
— USABloggen (@USABloggen) April 3, 2017
Men som Ben Sisario skriver i New York Times så är chatbottarna i populära inom på kändismarknaden där de kan användas som språkrör eller t.o.m. som digitala kopior av kändisar:
For celebrities who already use Twitter, Instagram and Snapchat to lend a personal touch to their interactions with fans, the next frontier of social media is a deliberately impersonal one: chatbots, a low-level form of artificial intelligence that can be harnessed to send news updates, push promotional content and even test new material.
When someone connects to Maroon 5 on Messenger, a text bubble pops up: “Hi,” it says, “I’m the Maroon 5 bot. Want to be the first to know when we release new music?” A series of questions with multiple-choice answers follows, leading the fan down a path lined with emojis and video clips; social media links then point other fans back to the bot.
It is a purposely simple interaction, created through technology developed by a start-up named Octane AI. Yet even in their programmed responses, chatbots can convey human personality, said Christina Milian, a singer and actress who has been among the earliest proponents of the technology, and helped found Persona Technologies, an Octane competitor.
Chatbots have become a common part of online interaction for major consumer companies; Domino’s, for example, lets customers use one to order a pizza. They have quickly spread since April of last year, when Facebook made it possible for developers to build bots on Messenger.
Om chatbottarna kommer ett växa så som man först trodde förra året återstår att se.