Waymo to Offer Phoenix Area Access to Self-Driving Cars https://t.co/hHXVraOiIi
— USABloggen (@USABloggen) April 26, 2017
Tävlingen om vem som ska bli först med förarlösa bilar för kunde intensifierar. Mångmiljardbelopp står på spel och nu lanserar Waymo, vilket är Googles förarlösa bildivision ett pilotprogram för kunder i delar av Phoenix.
Men det är inte riktigt lika spännande som det ser ut. För varje bil som kan leasas av en kund åtföljs av en Waymo-förare som är beredd att ingripa om något skulle gå fel.
Men ändå, de förarlösa bilarna kommer allt närmare. Jag skulle gissa att vi inom 20 år, men knappast tidigare, kommer att ha några miljoner förarlösa bilar på vägarna. Men hur många av dom som verkligen kommer att bli förarlösa är en helt annan sak. Och det är därför som jag säger 20 år.
Men när du säger “miljoner bilar på vägarna om 20 år” så tar det ju bra många år att få ut miljoner bilar på vägarna, så de första av dessa bilar på vägarna om redan 15 år då? Eller?
Personligen tror jag att vi först ser autonoma lastbilar, och de första av dessa inom de närmsta tio åren.
De första helt autonoma personbilarna kort därefter om +10år
Tror dock att dessa personbilar kommer att bli semi-autonoma då det kommer att ta, i västvärlden, minst 30 år till att fasa ut dagens bilar och det kommer att uppkomma stora risker att ha både förarlösa och förarstyrda bilar på vägarna samtidigt.
Daniel, ja du har rätt att man ju egentligen ännu inte kan uttala sig om när den förarlösa bilen kommer att slå igenom på riktigt. Det är en sak att göra enskilda bilar i trafiken, något helt annat att köra tusentals och miljontals.
Och jag håller med om att de förarlösa långtradarna kommer först. Dom är enklast att hantera eftersom dom för det mesta körs på motorvägarna utan korstrafik.