Politik

Norrmän med konstgödsel och självstyrande fraktfartyg automatiserar sjöfarten med AI

Efter förarlösa bilar kommer pilotlösa flygplan och nu också förarlösa norska båtar, fyllda med konstgödsel.

Vi är på väg mot ett helt nytt samhälle.

Costas Paris skriver i Wall Street Journal:

Norway Takes Lead in Race to Build Autonomous Cargo Ships. The Yara Birkeland, slated for launch late in 2018, will make short trips delivering fertilizer

Two Norwegian companies are taking the lead in the race to build the world’s first crewless, autonomously operated ship, an advance that could mark a turning point in seaborne trade.

Dubbed by shipping executives the “Tesla of the Seas,” the Yara Birkeland now under development is scheduled in late 2018 to start sailing fertilizer 37 miles down a fiord from a production facility to the port of Larvik. Using the Global Positioning System, radar, cameras and sensors, the electric ship is designed to navigate itself around other boat traffic and to dock on its own.

The vessel will cost $25 million, about three times as much as a conventional container ship of its size, but its backers say without need for fuel or crew it promises to cut annual operating costs by up to 90%. The 100-container ship is scheduled to be in the water toward the end of next year, though initially it will be tested with a human at the controls.

Samtidigt an vi se hur långt steget är från små fartyg som fraktar konstgödsel utefter kusten till oceangående supertankers. Som säkert inte kommer att bli förarlösa på flera decennier än. Så bara för att det finns förarlösa båtar betyder inte att alla båtar kommer att bli förarlösa på de närmaste åren. Långt ifrån.