Politik

Framtidens varumärkesbaserade grundskola finns redan i USA

Om lärarna inte själva omfamnar den senaste teknologin så kan man alltid ta in lärare från privatföretag. Lärare som har den rätta kompetensen, är kunniga inom den senaste teknologin, och leds av entreprenörer med ett personligt varumärke. Och som testar de senaste IT och mobilbaserade utbildningsprodukterna på eleverna och ger feedback till företagen.

Välkommen till den fria skolan i USA!

Natasha Singer skriver i New York Times:

Silicon Valley Courts Brand-Name Teachers, Raising Ethics Issues

One of the tech-savviest teachers in the United States teaches third grade here at Mapleton Elementary, a public school with about 100 students in the sparsely populated plains west of Fargo.

Her name is Kayla Delzer. Her third graders adore her. She teaches them to post daily on the class Twitter and Instagram accounts she set up. She remodeled her classroom based on Starbucks. And she uses apps like Seesaw, a student portfolio platform where teachers and parents may view and comment on a child’s schoolwork.

Ms. Delzer also has a second calling. She is a schoolteacher with her own brand, Top Dog Teaching. Education start-ups like Seesaw give her their premium classroom technology as well as swag like T-shirts or freebies for the teachers who attend her workshops. She agrees to use their products in her classroom and give the companies feedback. And she recommends their wares to thousands of teachers who follow her on social media.

Det här är inte helt så dumt som det kanske ser ut, och oavsett om det är eller inte så kommer det att bli vardag i svenska skolor så snart som det blir maktbyte. Om det kanske inte redan är det i svenska friskolor. Är det någon som vet?