Politik

Kan Kineserna få de bilburna amerikanerna att börja cykla?

Sedan några år har det varit möjligt att hyra cyklar i Silicon Valley och San Francisco. Men problemet har varit att hyrföretagen har satt upp klumpiga cykelställ från vilka man måste hämta cykeln och även lämna tillbaks den. Och om cykelstället är fullt så måste man försöka hitta ett ställ som har plats, och det kan lätt ligga någon kilometer bort. En typisk korkad ide.

Men nu, som Erin Griffith skriver i Wired så kommer kinesiska uppstartsföretag som struntar i cykelställen och gör det busenkelt att hyra och cykla: Why Investors Are Betting That Bike Sharing Is the Next Uber

In China, though, bike sharing has exploded seemingly overnight, thanks to an influx of venture capital and a model that eschews docks, making expansion cheaper and easier. Dockless bike companies scatter their bikes around a city, and customers use an app or scan a code to unlock them. The bikes lock themselves and can be left near a bike rack, on a sidewalk, or in a park. Without the need for docks, these startups can launch in a new city in a matter of weeks, no government subsidies required. For now, they’re subsidized by venture capital.

Om det kommer att få amerikanerna att börja cykla återstår att se. Speciellt eftersom det också behövs cykelbanor som är breda nog att skydda cyklisterna. Och såna saknas ännu i Silicon Valley där cykelbanorna är trådsmala och helt oskyddade.

Den som har följt min blogg vet dock hur populärt det har blivit att ta cykeln med sig på pendeltåget till San Francisco. Så det kanske finns hopp trots allt.