Politik

Hur Instagram, Hollywood-taggen #metoo och tiotusentals svenska kvinnor gjorde revolt mot sexuella trakasserier

Feminismen kom från USA på sextiotalet, som ett direkt resultat av p-pillret några år tidigare. Sverige blev på kort tid världens mest likställda samhälle och alla levde lyckliga i övertygelsen att bättre kunde det knappast bli.

Men mycket, på tok för mycket, sopades under mattan, bl.a. av medier som inte ville stöta sig med “folkkära” artister och journalister som drog in miljonbelopp till medieföretagen och deras ägare samtidigt som dom utförde groteska sexuella trakasserier av helt unga kvinnor som inte kunde försvara sig.

Vad som har hänt de senaste dagarna är ingenting annat än en ny revolution som kommer att försvaga medierna och pressens möjligheter att mörklägga nyheter de inte vill släppa ut för att det skadar dom själva.

Pressen har länge förklarat att hur gärna de en skulle vilja avslöja män som utfört sexuella trakasserier så tvingas dom av sina egna “pressetiska regler” att hålla tyst. Som Aftonbladets Lena Melin ideligen har påmint om de senaste dagarna.

Men revolutionen de senaste dagarna handlar inte bara om att hela Sverige nu inser vidden och allvaret av de groteska ageranden vi har kunnat läsa om. Det handlar också om att medierna, inklusive Aftonbladet, inte längre kan lägga locket på. För idag har vi Facebooks oerhört populära Instagram, och på Instagram kan man inte bara lägga ut bilder, man kan också lägga ut kortare texter. Och vaken Aftonbladet eller TV4 kan förhindra svenska medborgare från att lägga ut texter på USA-baserade medier.

Aftonbladets Lena Melin och dess chefredaktör Sofia Olson Olsen säger att orsaken till att dom efter många dagars vägran nu går ut med information om vem “Aftonbladet-profilen” i själva verket är, är att han själv gått ut och kommenterat anklagelserna från Cissi Wallin på hennes Instagram-konto.

Men hade Instagram inte funnits och hade Aftonbladet och TV4 kunnat stämma i bäcken så kan vi vara rätt säkra på att både “Aftonbladet-profilen” och den ” folkkäre TV-4 Profilen” hade haft grönt ljus för att fortsätta som tidigare och strunt i brottsoffren.

Att sånt här agerande har tolererats av medierna är kanske det mest fasansfulla avslöjandet i #Metoo-skandalen.
Att kvinnliga företagsledare har sett genom fingrarna på sjuka män som har sextrakasserat anställda kvinnor på deras egna företag 65 år efter feminismens ankomst till Sverige och enbart för att de “folkkära” artisterna drar in så många miljoner till det företag där företagskvinnorna är anställda.

Och förhoppningsvis kommer vi nu också att slippa fler vämjeliga uttryck som “folkkär”. Det var Hitler och Stalin som bekant. De “folkkära” artisterna har skapats av medierna för att dom ska dra tittare och dra in pengar till medieföretagen. Inget annat.