Politik

Klassisk bildning och programmering, Karin Thurfjell begår harakiri inför hela den svenska skolan

I en häpnadsväckande artikel i SvD som får mig att sätta morgongröten i vrångstrupen ger Karin Thurfjell, som bevakar skol- och utbildningsfrågor i SvD, uttryck för en inställning till skolans roll i samhället som hon knappast själv kan tro på.

Genom att ställa “klassisk bildning” mot “programmering”, begår hon harakiri, med man och allt, inför hela den svenska skolan.

För av alla de ämnen som skolan kan lära ut så är programmering det mest klassiska av alla, eftersom den är baserad på den klassiska logiken. Karin Thurfjell minns säkert från sin egen skoltid att logiken härstammar från de gamla grekerna och då främst från Aristoteles, För att citera Wikipedian: “Logik som formell vetenskap har sitt ursprung i Aristoteles första systematiseringar av så kallade syllogismer, korrekta slutledningar givet två premisser”.

Och det är det vi sysslar med när vi programmerar, logik. Från minsta barnrumpan till ärrade programmerare som jag själv.

Och på tal om barnrumpor, så är logiken en inkörsport till algoritmernas förlovade värld, också dom en del av den klassiska bildningen. Även om dom kanske inte är lika spännande som att läsa Karlfeldt.

Karin Thurfjell skriver i SvD:

Skolan borde satsa på klassisk bildning – inte programmering

Hur rustar vi våra barn för en oviss framtid? I höst blir programmering obligatoriskt i svenska grundskolor. Men kanske borde de snarare satsa på klassisk bildning, litteraturvetenskap och filosofi.

Elever i Glömstaskolan lär sig programmera. Snart blir det obligatoriskt i alla skolor.

En liten katt rör sig upp och ner och åt båda sidor över en Londonkarta, beroende på hur jag styr den med musen. Efter sig har den en dinosaurie som spelets skapare, elvaåriga Julia Lundquist, styr. När dinosaurien får tag på katten dyker en pratbubbla upp ovanför urtidsödlans käftar med texten “Game over” Samtidigt utbrister kattungen: “Nej!”

När datorprogrammering nu äntligen införs i svenska skolor, 40 år för sent, i sig en praktskandal, som verkar bero just på den inställning till programmering som något mindre fint som inte hör hemma i skolans finrum, så är det återigen läge att påminna om engelsmannen C.P. Snows fortfarande aktuella bok De Två Kulturerna från 1959, i vilken han visade att mänskligheten gick att dela upp i två huvudkategorier: “Scientists” …. och “litterärt intellektuella”… Snow menade att kommunikationen mellan de två grupperna, som tidigare hade varit livaktig, hade upphört och menade att detta var ett problem.

Att våra barn nu äntligen får lära sig att tillämpa logik genom att skriva datorprogram är därför helt i led med klassisk bildning som den tillämpas bland crème de la crème på Öfvre Östermaln och ingenting som vi bör oroa sig oss över. Ingen risk för att svettiga jobbare i blåställ från Vänsterpartiet utan deodorant, med osund livsföring och fickorna fulla med sönderlästa pocketböcker av Lenin och Stalin och med långa sönderstekta falukorvar hängande i jackfickorna plötsligt invaderar våra skolor och arbetsplatser alltså.

Om Karin Thurfjell själv hade fått en klassisk bildning hade hon inte begått en sån här pinsamma fadäs.

Som vi kan förlåta henne för, under förutsättning att hon själv vidgar sin uppenbarligen alltför snäva utbildning genom att lära sig programmera. Jag kan rekommendera Introduction To Swift Programming på Coursera.

Nu har jag inte haft tillgång till hela artikeln, bara början, eftersom artikeln ligger bakom en betalvägg. så om Karin Thurfjell själv tar upp Aristoteles och vikten av att våra barn lär sig att programmera datorer i sin artikel så ber jag givetvis om ursäkt.